Nea
    Hej!

    Jag går i 3:an på estetiska programmet. Jag brinner för biologi och har i ungefär 1 års tid förberett mig inför att gå naturvetenskapligt basår för att kunna gå kandidatutbildningen i biologi på universitetet. Jag vill självklart helst påbörja utbildningen så snart som möjligt, men tänkte att det var vad som behövdes. Jag har nyss sett att det på exempelvis Uppsala Universitet finns en inriktning av biologiprogrammet som kallas "ingång för samhällsvetare". Om jag kommer in där kan jag påbörja min biologiutbildning direkt och därmed komma ut i arbetslivet snabbare. Jag läser just nu matte 3 och skulle därför nästan vara helt behörig. I 1:an visste jag inte att jag ville bli biolog och därför valde jag sociologi som individuellt val till 2:an istället för naturkunskap 2. För att vara helt behörig måste jag ha gått naturkunskap 2, men jag förstår det som att det är för sent nu. Finns det något sätt för mig att läsa/tenta av naturkunskap 2 så snart som möjligt för att kunna följa min dröm att börja plugga direkt efter gymnasiet? Det känns som ett så stort slöseri med tid att gå hela basåret trots att jag inte behöver, eller att i princip ta ett sabbatsår där jag bara läser en kurs fast jag inte vill.

    MVH
    Nea

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nea,
    du har rätt i att särskild behörighet till det här programmet utgörs av matte 3 och naturkunskap 2. Sedan kommer alla behöriga sökande konkurrera om plats. Att bli behörig är nödvändigt men det garanterar inte att man kommer in.)
    Angående om huruvida din gymnasieskola kan ge dig möjlighet att läsa eller tenta av kursen naturkunskap 2, kan vi på fråga SYV inte ge något svar på. Det är en fråga till din gymnasieskola.
    Fråga på din skola (snarast) om du skulle kunna hoppa in nk2 kursen och läsa den i stället för en annan av dina kurser eller som extra-kurs (utökat program). Om det inte går, fråga i så fall om din gymnasieskola skulle låta dig göra prövning i nk2, om du skaffar dig kunskaper på egen hand. Det borde gå köpa kursen på t.ex Hermods distans eller via privat lärare (om du har råd), men då får du endast kunskaper med inte betyget. För att få ett betyg (du behöver godkänt betyg, E eller högre) behöver du vara inskriven på kursen på gymnasiet eller på komvux alternativt på en folkhögskola eller göra särskild prövning i den kursen.
    Läser man nk2 på komvux på heltid tar det 5 veckor. På halvtid - 10 veckor.
    "Dead-line" för komplettering. Om du gör ansökan till en svensk högskoleutbildning till hösten 2022, behöver du komplettera och påvisa att du är behörig senast sista kompletteringsdagen, som brukar ligga i mitten av juni (men förra året blev det förlängd till 5 juli 2021 pga covid-19). Hur det blir under sommaren 2022 är ännu inte klart. Datumen kommer att visas på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum
    Tips! om du skaffar dig kunskaper på egen hand eller med hjälp av hermods-kurs eller med hjälp av en privat lärare, och om kompletteringsdag blir senaresatt (likt förra året), så kanske du hinner göra prövning och komplettera i tid. Och även om SEN ANMÄLAN öppnas på det programmet som du vill komma in på - kan man i så fall komplettera lite senare.

    • : Okej tack så mycket, det var ett tydligt svar. Har meddelat den SYV som jobbar på min skola.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!