Amanda
    Hej!
    Under min gymnasietid så läste jag endast spanska 1 & tyska 1 som modernaspråk, vilket gjorde att jag inte fick meritpoäng för modernaspråk. Mitt snittbetyg från gymnasiet var 20,42 och om jag läser Spanska (Steg 2, Steg 3 och Steg 4) på Komvux så får jag runt 21,9. Men jag är lite osäker på om man kan göra så? Så min fråga är helt enkelt om jag kan läsa fortsättningskurserna i Spanska för att göra så att mitt snittbetyg höjs? Om jag har förstått de rätt så räknas jag då med i både BI och BII eller?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!

    Om du läser kurserna Spanska 2, 3 och 4, då kommer betyget i spanska 2 Inte räknas in men betygen i spanska 3 och 4 kommer räknas in (på grund av att moderna språk 3 och 4 kan ge meritpoäng). Om du sedan innan redan har max meritpoäng som är 2.5 (och det är möjligt att få även utan mod.språk, alltså genom eng 7 och högre mattekurser) - då kommer även + 1.5 meritpoäng läggas till ditt snitt och du får högre meritvärde i så fall. Och med det högre meritvärde som du får genom komplettering, kommer du prövas i BII och med det lägre - i BI.