Emil
    Hej!
    Jag ska börja plugga på högskola till hösten och undrar hur viktigt skolans och programmets rykte är när man ska söka jobb i framtiden? Det är ju förstås svårt att veta vad enskilda arbetsgivare tycker men rent generellt, lägger de mycket vikt vid detta? Högskolan jag sökt som första är väl inget av landets toppställen och har hört att vissa program inte heller har så hög status...

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emil,

    det är många olika faktorer som spelar roll när man söker jobb. Även "genus-faktor" kan spela roll, t.ex om det är för få kvinnor anställda, så vill arbetsgivare "för jämställdhetens skull" anställa en kvinna och om t.ex du och en kvinna har "likvärdiga meriter" så kan hon i så fall få jobbet, och inte du. Eller tvärtom - i vissa branschen är det för få män.

    Vad varje enskild arbetsgivare tycker och tänker är helt omöjligt att veta på förhand.

    Andra faktorer som spelar roll när du söker jobb är t.ex vad Tema för ditt diplom/examinationsarbete blir - t.ex om det temat ligger "i linje" med de arbetsuppgifter som du förväntas göra på din blivande arbetsplats.
    Personliga kontakter, referenser och hur man uppför sig på en anställningsintervju och även tur - allt spelar roll. Hur stor del i detta är vilken skola man gick på - är svårt att svara på.

    Rykten om skolorna kan också ändras. De är inte "konstanta". :)

    Jag vet inte om mitt svar blir till så stor hjälp för dig, ... men jag har i alla fall gjort ett försök att svara så bra jag kan svara, på din fråga! Lycka till!

    L. :)

    Liselotte