Elev
    Hej! Jag läser just nu två utbildningar, allmän kurs på folkhögskola och till undersköterska på komvux. Jag känner mig överväldigad och funderar på att släppa en kurs så att jag kan fokusera helhjärtat på den andra. Mitt mål i framtiden är att plugga till sjuksköterska på universitetet och jag undrar ifall uska-kursen kan bidra till universitetsbehörighet om jag då läser de komvuxkurser jag behöver efter? Hur lång tid skulle det ta i så fall? Eller måste jag läsa allmän kurs för att få behörighet?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,
    för att bli behörig sökande till svenska sjuksköterskeutbildningar behöver man ha Grundläggande behörighet plus för särskild behörighet godkända betyg i gymnasiala kurser samhällskunskap 1b, matematik2 och naturkunskap2 (eller motsvarande betyg eller omdöme från en folkhögskola).
    Hur lång tid det skulle ta för dig att uppnå behörighet som du behöver uppnå, kan jag inte svara på för att jag vet ju inte hur långt du redan har kommit. :)
    Det tar, allmänt sett, tre läsår (sex terminers studier på heltid) för att uppnå examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.
    Med omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola konkurrerar man i BF-urvalet.
    Med examensbevis från gymnasiet eller från komvux konkurrerar man i en eller två betygsgrupper - BI, direktgruppen och/eller BII, kompletteringsgruppen.
    Det finns sökande som konkurrerar i flera urvalsgrupper samtidigt, men det brukar ta lång tid att både uppnå examensbevis och också omdöme från en folkhögskola.

    Jag vet, som sagt, inte hur nära omdömet eller examensbeviset du ligger.
    För examen från komvux behöver du ha 2400 betygsatta gymnasiala poäng. Betyget i Idrott och hälsa1 får ej ingå. 100p.av 2400p. måste vara godkänt betyg i gymnasiearbete eller komvuxarbete. Du kan i examensbevis/yrkesexamen-som-undersköterska inkludera svenska 2 och 3 samt engelska 6 (som måste ingå med godkända betyg) - och på så sätt får ditt yrkesexamen grundläggande behörighet. Du kan också inkludera godkända betyg i samhällskunskap 1b, matematik 2 och även kurserna som ger dig merit-/extra-poäng (detta i så fall för att få högre meritvärde och bättre chans att komma in på sjuksköterskeprogrammet). Godkänt betyg i naturkunskap 2 kommer du, troligtvis, slippa skaffa dig; detta för att du läser, med stor sannolikhet, kurser (inom undersköterska-utbildningen) som är ersättningskurser för nk2.
    Du behöver inte ha både omdöme från en folkhögskola och även examensbevis från komvux, men du kan ha båda. Jag förstår att det är jobbigt att läsa på mer än heltid. Fråga studievägledare på folkhögskolan eller en ansvarig lärare hur långt ifrån omdöme om grundläggande behörighet som du idag befinner dig.
    På komvux behöver du inte fråga SYV-en, för att du själv kan räkna ihop hur många gymnasiala poäng du redan har och hur många som i så fall fattas för att uppnå 2400poäng (OBS! betyget i idrott och hälsa1 får ej ingå, och gymnasie- eller komvuxarbete,100poäng, måste ingå). Man läser på heltid 20 gymnasiala poäng per vecka. Man läser alltså, på heltid, en 100poängskurs - på fem veckor.