Blivande universitetsstudent
    Jag tog studenten 2021 och jag vill läsa beteendevetenskapligt kandidatprogram i Lund till hösten 2023. Intagningsgränsen hösten 22 var 20,31 i urvalsgrupp B1 (utan komplettering) och jag har 20,13 (varav 2,0 meritpoäng) vilket gör att jag inte ligger på den säkra sidan. Det finns ju urvalsgrupp B1 och B2 för universitet/högskola och B2 är gymnasieexamen med komplettering. Om jag läser moderna språk 4 spanska på komvux eller kompletterar genom prövning och får ett godkänt betyg får jag ju 1 helt meritpoäng men eftersom jag har engelska 7 (1 meritpoäng), matematik 2b (0,5 meritpoäng) och moderna språk 3 (0,5 meritpoäng) redan vilket är 2,0 kan jag ju iallafall ändå bara nå upp till 2,5 eftersom det är max antal meritpoäng (antar att något av mina 0,5:or stryks eller så då).

    Visst gör det att mitt kommande totala meritvärde i urvalsgrupp B2 (gymnasie med komplettering) kommer att bli det jag har från gymnasiet dvs ungefär 20,13 + 0,5 (den extra halva meritpoängen för moderna språk 4 som jag kompletterar med/läser på komvux i vår) = 20,63 om vi säger att betyget jag får i kursen moderna språk 4 blir som mitt betygssnitt från gymnasiet dvs ungefär ett B?

    Observera att moderna språk 4 INTE krävs för att komma in på beteendevetenskapligt kandidatprogram i Lund. Kan jag ändå meritpoängskomplettera i efterhand nu på komvux då jag inte uppnådde 2,5 meritpoäng under min gymnasieexamen?

    I så fall kommer det vara större sannolikhet att jag kan komma in på programmet i Lund för intagningsgränsen förra året och under de senaste åren har varit ungefär 19,9 i urvalsgrupp B2 medan upp emot 20,4 i urvalsgrupp B1 (gymnasieexamen utan komplettering).

    1000 tack!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara!
    Antagningsgränserna går upp och ner. Ingen vet med säkerhet hur högt antagningsgränsen hämnar nästa gång. Om du kan få upp antal meritpoäng eller på annat sätt höja ditt meritvärde, gör det. Du kan också göra högskoleprovet för att prövas i HP-urvalet. Du kan inte höja ditt meritvärde i BI, direktgruppen. Du kommer fortfarande prövas i BI med det ursprungliga meritvärde som du har på dina betyg i ditt examensbevis.
    Moderna språk 4 krävs, enligt vad jag vet, inte till någon svensk högskole-universitetsutbildning, därför ger den kursen (godkänt betyg i den kursen) meritpoäng vid ansökan till så gott som alla svenska högskoleutbildningar (med undantag av de några få som inte accepterar meritpoängen, över huvudet taget).
    Att få lov att läsa moderna språk 4 på komvux är dock inte en självklarhet. Du, som redan har examensbevis, kommer att bli lågt prioriterad. Komvux vet, dessutom, att moderna språk 4 inte krävs för behörighet. Och att ge plats på komvux-kurserna för att hjälpa höja upp meritvärde hör till till komvux-uppgift. Komvux finns till för att se till att man blir BEHÖRIG men att man har för lågt meritvärde bryr sig komvux inte om (tyvärr).
    Om du kan skaffa dig kunskaperna på egen hand och hittar var du kan göra prövning, och sedan också får godkänt betyg på prövningen - jättebra!
    Mitt råd är att du även gör högskoleprovet. Att du försöker höja ditt meritvärde förhindrar inte dig från att göra högskoleprovet.
    Titta samtidigt också på möjlighet att söka andra, "liknande utbildningar" och bland annat på andra orter. Man kan behöva flytta för att läsa en utbildning.

    • Blivande universitetsstudent :

      Superbra svar, tack för det! Så i princip kan jag få 20,63 om jag refererar tillbaka till min exakta fråga ovan? Bara så jag förstått allt rätt.

    • Julia : I princip kan du få 22.5, om du höjer dina betyg (alla som ingår i examensbevis) till A och även uppnår max meritpoäng, som är 2.5. Det högsta möjliga meritvärde är 22.5 och i princip kan alla uppnå det, i princip ... alltså.
    • Julia : Försök höja de betygen som bidrar till jämförelsetalet. Kurserna som ger dig meritpoäng bidrar även de (betyget i dem) till jämförelsetalet. Du vinner alltså på att ha högre betyg även i de kurser som ger meritpoäng. Om du gör högskoleprovet, prövas du även i HP_urvalet. I varje urvalsgrupp får man en ny chans!
    • Blivande universitetsstudent : Tack Julia! Så jag kommer kunna få 0,5 extra meritpoäng av att läsa Matematik 3b fastän jag läser det på komvux och inte under mina tre gymnasieår?
    • Anna : Du får meritpoäng upp till 2.5 vilket är max för kurser (godkända betyg i kurserna) även om du fick betygen efter det att du fick ut ditt examensbevis från gymnasiet. Med det högre meritvärde prövas du i så fall i BII, kompletteringsgruppen.
    • Blivande universitetsstudent : Tusen tack!
    • Anna : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!
    • Blivande universitetsstudent :

      Så alltså, jag kommer kunna tillgodoräkna mig 0,5 meritpoäng i urvalsgrupp B2 för matematik 3b så länge jag får godkänt och det INTE är ett behörighetskrav för en kurs/program?

    • Anna : Ja, men tänk på att betyget i matematik 3b kommer även räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget) och höjningen kan därför bli både högre än + 0.5 men även lägre än 0.5. Den lägsta höjningen är + 0.1. Ju högre betyg i matte 3b du får, desto större bli höjning av ditt meritvärde.
    Läs alla kommentarer