Therése
    Hej. Hoppas att allt är bra och att ni får lite vårsol.
    Jag vore väldigt tacksam för svar, jag har försökt googla men hittar inga svar.
    Så här är det:
    2008 påbörjade jag en förskollärarutbildning på Göteborgs Universitet,
    jag läste 120 poäng. Och sen tog jag en paus - en fortfarande pågående paus.
    Jag har tänkt fram och tillbaka och har nu börjat fundera på att återuppta studierna.

    Mina frågor är egentligen;
    - Jag kom in på mina gymnasiebetyg 2008 – jag har behörigheterna: Engelska A, Matte A, Religion A, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska A & B.
    Men som jag har förstått det nu så krävs även motsvarande Engelska B för att komma in på utbildningen.
    Stämmer detta?
    Måste jag i så fall läsa det via Komvux?
    Kan jag det?

    Nästa fråga är:
    Kan jag på något sätt tillgodaräkna det jag redan har läst på Göteborgs Universitet om jag skulle fortsätta att studera till förskollärare. Eller måste jag börja om på nytt?
    Om jag på något sätt kan tillgodaräkna det jag har läst, hur ansöker jag då om att börja studera igen?

    Förstår att kursplanen ändras säkert, men skickar med vilka kurser det är som jag har läst på Göteborgs Universitet.

    Göteborgs universitet
    Kurs Kurskod Poäng Betyg Datum Poänggivande

    Allmänt utbildningsområde 1, Lärandets villkor och process 1: Ur den lärandes perspektiv LAU110 15,0 VG 2008-11-13 Ja
    Lärandets villkor o process 1: Ur den lärandes perspektiv 1010 15,0 VG 2008-11-13
    Allmänt utbildningsområde 1, Kunskapens villkor och hållbar utveckling LAU170 15,0 G 2009-01-16 Ja
    Kunskapens villkor 1030 7,0 G 2008-12-12
    Hållbar utveckling 1040 8,0 G 2009-01-16
    Samhällets ramar för barns och ungas lärande och utveckling LBU110 15,0 G 2009-03-25 Ja
    Samhällets ramar för barns o ungas lärande o utveckling 1010 15,0 G 2009-03-25
    Lek, kreativitet och lust att lära LBU210 15,0 G 2009-11-19 Ja
    Lek, kreativitet och lust att lära 1010 15,0 G 2009-11-19
    Didaktik - att förena barns och ungas världar och samhällsuppdraget LBU260 15,0 G 2010-01-18 Ja
    Didaktik-att förena barns o ungas världar o samhällsuppdrag 1010 15,0 G 2010-01-18
    Barns och ungas erfarenhetsvärldar LBU160 15,0 G 2010-02-25 Ja
    Barns och ungas erfarenhetsvärldar 1010 15,0 G 2010-02-25
    Skriftspråkslärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och de tidiga skolåren PDG512 15,0 VG 2010-04-15 Ja
    Skriftspråkslärande i förskola, förskoleklass, fritidshem... 1010 15,0 VG 2010-04-15
    Barns grundläggande matematiklärande PDG480 15,0 G 2010-06-06 Ja
    Matemat.ovärldsuppf, geometri, mätning, sortering, klassific 1030 7,5 G 2010-05-20
    Aritmetik och grundläggande tal- och antalsuppfattning 1040 7,5 G 2010-06-06
    Allmänt utbildningsområde 2: Vetenskapligt tänkande, vetenskapligt arbete och vetenskapligt förhållningssätt LAU270 15,0 - - Ja

    Högskolepoäng totalt: 120,0

    Så: det där är de frågor som jag i stunden kan komma på, vore jättetacksam för hjälp.

    Med vänliga hälsningar/Therése
    • : Obs. Jag påbörjade aldrig sista kursen: "Allmänt utbildningsområde 2: Vetenskapligt tänkande, vetenskapligt arbete och vetenskapligt förhållningssätt LAU270 15,0 " så den har jag inte läst. Det ser dock ut så i mailet ovan. :)
    • Mikael : Jag skrivet nu ett nytt svar till dig.
    • Milla : vi fick nu svar från CHARLOTTE BAAGØE Studievägledare på GÖTEBORGS UNIVERSITET, Lärarutbildningsnämnden och hon skriver om att du har inte så mycket kvar att läsa och hon vill hjälpa dig. Hon ber att du kontaktar henne direkt Epost: [email protected] eller per telefon Tel: 031-786 5968. Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna för dig!
    • : Tack snälla för era svar. :) Jag ska genast kontakta Charlotte. Tusen tack. Mvh/Therése
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Therése!

    Jag har skickat förfrågan till en sakkunnig på område och vi hör av oss så fort vi får svar. Dock kan det tyvärr dröja - pga nu har ansökningsperiod till högskola/universitet börjat och många ställer frågor om studier på högskolenivå.

    Du kan för säkerhets skull lägga in en ansökan via www.antagning.se (som om du inte har läst på högskola förut :) och sedan försöka läsa in eller göra prövning i Engelska B (eller Eng6 som den kursen heter nu för tiden). Sedan om du kommer in på utbildningen på "vanligt sätt", ansöker du i så fall om tillgodoräknande och då tittar man noga på alla dina tidigare godkända kurser och jämför dem med hur utbildningen ser ut nu. Om du väljer den vägen, är sista dag att göra ansökan 15 april och sista dag för att komplettera med betyg - 20 juni 2016.

    Än finns det tid kvar innan sista ansökningsdag (som är 15 april) och vi hoppas att du får svar från oss (eller rättare sagt - från en sakkunnig) långt innan dess.

    Du kan också kontakta Studievägledare på Förskollärarprogrammet på Göteborgs Universitet. Här nere finner du deras kontaktuppgifter:

    Studievägledare på Förskollärarprogrammet
    Eva Bergström
    Telefontid: mån-tors kl 9-10.
    Pedagogen, Hus B, Läroverksgatan 15, 2 vån, B2233
    Besökstid: mån-ons kl 10.30-12 drop-in eller besök enligt överenskommelse.
    [email protected]

    Studievägledare på Förskollärarprogrammet för dig med yrkeserfarenhet
    Lena Wendt
    Tel: 031-786 2167
    Telefontid: mån-tors kl 9-10.
    Besöksadress: Pedagogen , Hus B, Läroverksgatan 15, 2 vån, B2233
    Besökstid: mån-ons kl 10.30-12 drop-in eller besök efter överenskommelse.
    E-post: [email protected]

    Bästa hälsningar och vi hör av oss så fort vi kan ge dig ett bättre svar på din fråga!

    Liselotte Syv

    Liselotte

    Tips: kika på www.yhguiden.se - om du eventuellt hittar någon yrkeshögskoleutbildning som blir av intresse för dig.

    Exempel på vad som kan finnas inom yrkeshögskola:

    E-trainer - en distansutbildning på halvtid under ett år;

    Integrationspedagog - en distansutbildning på heltid under lite längre än ett år;

    Integrationspedagog - en distansutbildning på halvtid under ca 2,3 år.

    Stödpedagog - distans på halvdig under 2 år;

    Stödpedagog inom habilitering - heltid under ett år, bunden, i Uddevalla;

    Hospitality Management-heltid i 2 år i Göteborg, bunden till studieort;

    Digital produktion för pedagogisk verksamhet - distans, halvtid, 2 år.

    Om du hittar några intressanta för dig yrkeshögskoleutbildningar, tänk på att du söker till högskola och till yrkeshögskola helt oberoende av varandra. De ansöknignar påverkar inte varandra, inte alls. Dessutom då söker du till varje YH helt separat och kan komma in på högskola och på flera olika YH samtidigt. I så fall väljer du senare - vilken av utbildningarna du tackar Ja till.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Den förskollärarutbildning som du påbörjat, finns tyvärr inte längre, utan utbildningen idag ser helt annorlunda ut.

    Du bör börja med att ta kontakt med studievägledarna på lärarutbildningsnämnden, som är de som har hand om den gamla utbildningen. Här är epostadress till dem: [email protected]

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack snälla för svaret. :) Mvh/Therése
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! L: :)