Chrille01

    Hej jag har tidigare studerat Ämneslärarprogrammet men var av olika anledningar tvungen att hoppa av mina studier. Nu är jag redo att ta tag i det och studera igen men har lite funderingar. Behöver jag läsa om de kurser jag redan är godkänd i? Vart vänder jag mig för att informera om de kurser jag redan läst och får jag då en individuell studieplan? Är jag berättigad till csn för alla åren när jag redan läst ett år tidgare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det finns två tillvägagångssätt i den situationen som du beskriver:
    -- antingen söker du på nytt, till det programmet du vill gå (samma program på samma lärosäte eller ett annat program på samma lärosäte eller på ett annat lärosäte); när du kommer in på utbildningen (genom konkurrens på dina gymnasiala meriter och/eller högskoleprovsresultat) så ansöker du sedan om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar ang.vilka kurser eller delar av programmet som du kan "hoppa över";
    -- ett annat sätt är att du vänder dig till studievägledare på de lärarhögskolorna där du kan tänka dig vilja läsa, bokar tid med dem och diskuterar frågan om möjlighet för dig att "hoppa in" i någon pågående utbildning - ni tittar tillsammans på de kurserna i vilka du redan har godkända betyg och om ledig plats finns i programmet, så är min förhoppning att de utbildnignsansvariga kommer "släppa in dig" i ett pågående program.
    De kurserna i vilka du redan har godkända betyg behöver du inte läsa om. Satta betyg gäller tillsvidare.
    ****
    Vad gäller studiemedel, så är det bäst du frågar CSN. Det är många olika detaljer som kan spela roll. Om man har obetalda skulder till CSN eller om man ej kan visa tillräckliga studieresultat från föregående perioder med studiemedel, så brukar man få avslag på sin ansökan om studiemedel.
    CSN bryr sig inte om man läser samma kurser flera ggr (är i alla fall min erfarenhet). CSN tittar på att du är Antagen till en utbildning som är "studiemedelsberättigad" + att du har principiell rätt till svenskt studiestöd och sedan tittar också på hur många veckor du har kvar i "potten" (det är begränsat antal veckor man kan få studiemedel under). Vidare ska man också inte ha obetalda skulder till CSN och man måste inkomma med bevis på tillräckliga studieresultat från tidigare (senaste) gången man fick studiemedel.
    Det är rätt komplicerat och de som är experter inom det område är de som jobbar på CSN, så vänd dig gärna dit.

    Studie- och yrkesvägledare