Sonja
    Hejsan. Jag skulle vilja plocka ihop en examen i grafisk design genom att läsa fristående distanskurser. Kan detta gå? Saken är den att jag inte funnit ett distansprogram i grafisk design, och därför har jag nu börjat studera Interaktionsdesign i höst, som har några kurser i grafisk design. Men jag känner att det här programmet inte är något för mig, och vill därför försöka läsa en utbildning jag verkligen är sugen på. Jag vill allra helst läsa på distans då jag reser en del. Vilket universitet jag skulle ta examen vid spelar inte så stor roll. Kan läsa kurser vid olika universitet och sen sätta ihop det till en examen? Kan man eventuellt även tillgodogöra sig kurser man evt läser utomlands?
    Vore evigt tacksam om jag kunde få lite hjälp med detta.

    Mvh Sonja

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Sonja,

    Det finns en mängd olika utbildningar med varierande längd inom grafisk design, till exempel inom gymnasieskola, yrkeshögskola, högskola/universitet samt fristående kommunikationsskolor. Exempel på passande utbildning - programmet på Konstfack: Kandidatprogram/Grafisk-design--Illustration.

    Då det ej finns någon strikt definition på vilken utbildning en grafisk designer ska ha, är det i princip omöjligt att svara på frågan - vilka kurser du ska "plocka ihop". De program som är "ihopplockade" på högskolor/univeristet är det experter som plockade ihop, så kanske det som är bäst är att du försöker "efterlikna" något av de programmen (om du hittar kurser på distans som är identiska eller liknande de kurser som ingår i programmen).
    En annan sak som gör det extremt svårt att säga vilken utbildning som "krävs" är att branschen utvecklas väldigt fort. Utbildningar hinner inte med... nya program och sätt att arbeta på kommer ut och används redan inom branschen, innan man hinner skapa utbildning som lär ut hur man ska använda de programmen och metoder.

    Förutom högskoleutbildnigar finns även andra utb., ex. inom yrkeshögskolan>>. Att du skulle kunna ta in kurser du på egen hand läser utomlands in i en svensk examen - tror inte jag är möjligt... det är i alla fall inte ngt. som jag har erfarenhet av. Kanske är det framtiden.... :) men inte "nutiden", är jag rädd.
    Ang. vilka kurser som kan sättas ihop till en kandidatexamen, är det en fråga som vi måste hänvisa till de enskilda högskolor/universitet, då de får själva bestämma alla "detaljer" kring kandidatexamen. Det som är generella krav för kandidatexamen är - 180 hp, dvs 3 års studier på heltid och av dem hälften inom ett och samma ämne, som är "huvudämne". Men vilka de resterande tre terminer ... kurser där... är det upp till varje lärosäte att bestämma. Det kan krävas att en termin av de tre terminer är inom "närliggande område", nära ditt huvudämne... Ofta kan man ha 2 terminers kurer "fria", dvs nästan vilka kurser som helst, bara det är godkända högskolepoäng.

    Jag beklagar att vi här på Fråga SYV inte kan ge dig ett konkret svar, som du säkert önskar att få. Jag ger dig mest en förklaring på varför vi tyvärr inte kan ge dig ett svar, utan måste hänvisa till de högskolor/universitet där du vill läsa i stället.

    Vill man få jobb som grafisk designer, är det vad som kommer att efterfrågas inom branschen då du söker jobb, som du måste kunna - och exakt vad det blir... kan kanske experter inom branschen gissa sig till... De program och metoder som du ska behöva använda om några år, kanske ännu idag inte finns (över huvudet taget) - och hur ska man då ge råd om vilka kurser du bör läsa? :(

    Jag hoppas att mitt svar blir på ngt. sätt ändå ...lite.. till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare