IDA
    Jag skulle vilja plugga en kurs under sommarlovet går det?
    Till exempel samhällskunskap eller historia 1b skulle ja vilja läsa in under sommarlovet...alltså innan nästa termin börjar igen...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan bedriva självstudier ... Ingen kan förbjuda plugga på egen hand. Vill du ha lärarledd undervisning eller handledning under sommaren, se om din skola eller din kommun erbjuder Sommarskola och i så fall vilka ämnen som undervisning ska bedrivas i och när och hur du ska söka till sommarskola. Oftast är det dock endast Svenska, Engelska och Matematik som ingår i sommarskolan.

    • Anna : Min erfarenhet är också att Sommarskolorna erbjuder endast svenska ( och SAS, svenska som andraspråk) samt matte och engelska, ex. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6734249 - och det är i första hand högstadieelever som har möjlighet att delta i sommarskolan. Och det är tyvärr inte i alla kommuner som sommarskolorna över huvudet taget finns. Suck!