frågannnn

    Jag ska läsa 2 kurser på komvux i vår, en kurs med 100 poäng och en kurs med 50 poäng, båda kurserna är 10 veckor långa och pågår under samma period. Av olika anledningar behövde jag även söka på två olika komvuxskolor. Hur gör jag då med CSN, läser jag tillräckligt med poäng för att få behörighet för CSN, och går det att söka även om jag läser kurserna på två olika skolor istället för en?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att du kommer läsa på två olika komvux-skolor påverkar inte din möjlighet att få studiemedel. Du kommer läsa en 100-poängs gymnasial kurs på 10 veckor och den kursen kommer du läsa på halvtid. En 50p.kurs som läses på 10 veckor kommer du läsa på 25% av studietakt.
    Av din fråga (info i din fråga) framgår att du kommer under de 10 veckor läsa på 75% studietakt, och med det borde du ha rätt att få studiemedel på 75% (alltså tre fjärde delar av det hela bidragsdelen + få lov att låna, om du vill, också till 75% av den summan som man får lov att låna om man läser på heltid).

    Du frågar om du kan söka studiemedel och jag tycker du bör göra ansökan och om du uppfyller övriga villkor, så borde du få ett positivt beslut om studiemedel på 75% för studie under de 10 veckorna som dina två kurser kommer att pågå.

    Studie- och yrkesvägledare