:)))

    Hej! Jag ska söka ämneslärarprogrammet inriktning högstadiet 7-9. Jag har förstått att man blir behörig att undervisa även i åk 4-6 vilket ju öppnar upp möjligheter på arbetsmarknaden ännu mer, men min fråga är: om jag i framtiden bestämmer mig för att jag vill undervisa i gymnasiet, kan jag då läsa "bara" fristående kurser i mina undervisningsämnen och sedan vara behörig? Ex: jag jobbar som ämneslärare i högstadiet i engelska och samhällskunskap, men vill undervisa i samma ämnen på gymnasieskola och läser då ytterligare poäng i engelska respektive samhällskunskap och är därefter behörig att undervisa på gymnasienivå? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    "behörig lärare" i Sverige är hen med Lärarlegitimation som ger behörighet att undervisa i vissa ämnen på vissa "nivåer" t.ex på gymnasiet och grundskolans senare år. Som reglerna ser ut nu, så läser man - precis som du skriver om - fler poäng i sina undervisningsämnen och ansöker sedan om Utökning av sin lärarlegitimation. Det är skolverket som utfärdar lärarlegitimationer och även beslutar i frågor om utökning av legitimationer för lärare och förskollärare.
    Studievägledare på lärarhögskolorna brukar vara ganska bra insatta i de aktuella regler och bestämmelser och även vet hur skolverket brukar bedöma i frågor om lärarlegitimationer och utökning av dem.
    Dock kan reglerna ändras över tid... och det som gäller idag gäller kanske inte om några år. På något sätt bör man, antar jag, även i framtiden kunna utöka sin lärarbehörighet men på exakt vilka sätt det blir möjligt bör man undersöka när det börjar "närma sig".
    Du får annars gärna ställa din fråga både till skolverkets avdelning för lärarlegitimationer och till studievägledare på lärarhögskolorna.

    Studie- och yrkesvägledare