Val

    Jag är europeisk medborgare, inte svesk och kommer snart att sluta kurs d i comvux. Jag vill fråga om jag kude fortsätta mina studier i sfx i ett yrke som är helt annorlunda än de studier jag hade i mitt hemland. Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    SFX - är ett samlingsnamn för olika yrkesinriktade språkutbildningar där SFI och svenska som andraspråk (SVA) kan ingå och där x:et står för ett visst yrkesområde. Om du blir klar med kurs D inom SFI då är nästa steg svenska som andraspråk grund.
    Som regel, gäller följande: man kan söka till SFX om man har en akademisk utbildning eller en yrkesutbildning från ditt hemland. Utbildning inom SFX finns med olika inriktningar, t.ex:
    - svenska för programmerare;
    - svenska för ingenjörer och arkitekter;
    - svenska för pedagoger;
    - svenska för lastbilsförare;
    - svenska för medicinsk personal.
    Tanken är att man lär sig svenska med avstamp i de akademiska eller yrkeskunskaper som man har i "bagaget". I informationen om SFX läser man bland annat följande: "Har du yrkeskompetens från ett annat land? Vill du snabbt lära dig svenska, validera din kompetens och börja arbeta? Då kan en kurs i svenska för yrkesutbildade vara rätt för dig!"
    Som regel, ska man ha utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom rätt kunskapsområde. Om huruvida ett undantag, för dig, kan göras, kan inte jag svara på utan du måste fråga de utbildningsansvariga för SFX om det.

    Studie- och yrkesvägledare