Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du siktar på att ta ut Psykologexamen, då är det endast psykologprogrammet som du kan läsa, för att det är endast det programmet som, i Sverige, leder till examen som Psykolog. Saken är den att yrket Psykolog är i Sverige strikt reglerat; legitimation från socialstyrelsen krävs för att få jobba som psykolog i Sverige. Du kan på lärosätenas gemensam hemsida se var psykologprogrammet (i Sverige) ges >>; utbildnings-/undervisningsspråk på det programmet är svenska.
    Om du däremot vill studera "psykologi i allmänhet" (någonting inom psykologi), då kan utbildningar finnas som ges på engelska (i första hand masterprogram, på avancerad nivå, eller fristående kurser både på grundnivån och på avancerad nivå). Se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykolog&engelska -- i Göteborg kan jag (i alla fall just nu, slutet av januari 2024) hitta endast de här två utbildningar inom "psykologi" som ges på engelska:
    Mastersprogram i statsvetenskap: Politik och psykologi om hållbar utveckling och en 15hp-kurs som heter Politisk psykologi -- både programmet och kursen ges på Göteborgs Universitet. Inför masterprogrammet bör man ha en 3-årig utbildning från högskola eller universitet med "rätt innehåll"; en 15hp-kurs Politisk psykologi på GU ligger också på avancerad nivå och därför krävs även inför den 180 hp från högskolestudier på grundnivå. (hp är förkortning för högskolepoäng).
    Dock förändras utbildningsutbud och nya utbildningar kan tillkomma. Du får gärna kika på www.studera.nu (hemsida som är gemensam för de svenska lärosätena) och de sökbara utbildningar lär hittas på www.antagning.se -- Du får också gärna samråda med studievägledare på de institutioner där du vill studera (det är de som kan berätta om de kommande/planerade förändringar i utbildningsutbudet och, för övrigt, ge tips och råd om utbildningar inom det område som just den institutionen utbildar inom).
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare