Jag är en elev

    Hej, jag gjorde prövning i persiska4 och B samt 1 meritpoäng. Men jag känner att jag är duktigare på dari så kan jag ta bort betyget och meritpoänget från moderna språk periska4 som jag har fått och istället för det göra prövning på dari 4?

    • Shakila : Hej!
    • Shakila : Var gjorde du prövningen i persiska 4?! har du gjort i persiska 3 också?! Fick du meritpoäng?!
    • Milla : OBS! den här frågan ställdes för nästan 2 år sedan. Om personen som ställde frågan inte längre har samma epostadress kvar, får hen i så fall inte ngt besked om att en ny kommentar till hans/hennes fråga kom in. Du kanske därför inte får svar på frågorna i din kommentar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Petra!
    svar på din fråga beror på om du i ditt examensbevis har betyget i Persiska 4 eller inte.
    Om du i ditt examensbevis har betyget i persiska 4, då måste du få högre betyg i exakt den kursen för att det högre betyget ska räknas i stället för det lägre betyget. Men även här - om du skaffar dig högre betyg än snittet av dina betyg i examensbeviset - i en annan meritpoängsgivande kurs, t.ex i Dari4, då kommer i så fall även det nya, högre betyget, också räknas in (tillsammans med alla de betyg som redan finns i ditt examensbevis) och på så sätt blir det en liten höjning (ganska liten, men ändå en höjning).

    Om du, däremot inte har persiska4 i ditt examensbevis och samtidigt inte har uppnått 2,5 meritpoäng totalt (och inte heller 1,5 meritpoäng inom ämnet moderna språk) då kommer det nya betyget i mod.språk 4 (valfritt språk) räknas in, ge dig meritpoäng och höja ditt meritvärde.

    Du får givetvis göra prövningar i vilka kurser du vill, om du hittar var du kan anmäla dig. Men vilka betyg som kommer räknas in - kan vara en komplicerad fråga. Svar beror många gånger på flera olika saker. Du skulle behöva boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och få det förklarat för dig på vilka sätt just du kan höja ditt meritvärde. Reglerna är många och komplicerade. Ytterst är det till Antagning.se hur reglerna tolkas - jag menar just vid antagning till svenska högskoleutbildningar. SYV-ar på komvux är proffs på den frågan - de får mycket ofta frågor om höjning av meritvärde. SYV på komvux tittar på dina betyg, kan ställa frågor till dig utifrån dina betygsdokument. Hen kan också vända sig till experter om någonting är oklart. Du får bäst svar från SYV-en på komvux.

    • Jag är en elev : Tack för ditt svar,
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • Jag är en elev : Ja jag har betyget i Persika4 i mitt examensbevis, så du menar att jag kan inte ta bort det utan jag kan bara göra prövning för att höja upp betyget?
    • Jag är en elev : Om jag förstår rätt så man kan få max 1,5 meritpoäng från mod.språk. Jag har fått 1 meritpoäng från persiska 4. Men på grund av att jag fick B meritpoänget det sänktes. Men jag ville göra istället prövning på dari4 och få A på det och sedan göra prövning på dari3 =(
    • Jag är en elev : Om en timme öppnas anmälnings hemsidan så jag blir tacksam om någon svarar på min fråga.
    • Anna :

      Du skriver i kommentaren vad din plan är, vad du vill göra. Men du ställer ingen fråga, ingen som jag kan se i alla fall. Vad är frågan som du vill få svar på?

    • Jag är en elev : Aha ok. Ja jag har betyget i Persika4 i mitt examensbevis, så om jag förstod rätt så menar att jag kan inte ta bort det utan jag kan bara göra prövning för att höja upp betyget? Min plan var att ta bort betyget från Periska4 Och istället göra prövning på dari 4 och få ett A på det. Senare göra prövning på dari3 vilket blir sammanlagt 1,5 merit poäng på Moderna språk.
    • Anna : Ingenting i examensbeviset kan ändras. Det är ett "låst" dokument. För att högre betyg ska räknas in ska du få högre betyg i exakt samma språkkurs, alltså samma språk och samma nivå. Du måste alltså få högre betyg i Moderna språk, PERSISKA 4, för att det högre betyget skulle räknas i stället för det lägre betyget. Om du i ditt examensbevis inte har något betyg i något modernt språk 3, kan du göra prövning i valfri kurs moderna språk3 och betyget kommer räknas in tillsammans med alla de betygen som du redan har i ditt examensbevis - detta under förutsättningen att du totalt sett inte redan uppnår 2,5 meritpoäng. Meritpoängen kan du få för engelska 7, moderna språk 3och4 och även för högre kurser i matematik. Vilka som är "högre" kurser i matematik beror på vad särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning är. Vet du vilken mattebetyg som just "din" högskoleutbildning kräver? Har du godkända betyg i högre mattekurser än den mattekurs som din utbildning kräver?
    Läs alla kommentarer