Hej1234

    Jag har sökt nu till våren universitet och ett av programmen jag har sökt till är Politices kandidatprogrammet. Jag undrar om det går att få jobb som är inriktade på ekonomie eller om man kan ta masters i ekonomi om man pluggar detta programmet. Om jag skulle välja nationalekonomi och företagsekonomi som min valbara kurs är det då möjligt att fortsätta med en masters som har ekonomi som huvudämne ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jag tror tyvärr att svar på din fråga blir Nej, men fråga gärna antagningsgrupper på de lärosäten där masterprogrammen i ekonomi ges. Min uppfattning är att den att kandidatprogrammet som är grund inför masterprogrammet bör ha rätt Huvudinriktning/huvudämne (i detta fallet Ekonomi) och om inriktningen är en annan (huvudämne är inte ekonomi) då kommer du bedömas som obehörig till masterprogrammen i ekonomi (men jag jobbar inte direkt med de frågorna, så fråga gärna de som gör den bedömning och vars beslut i denna frågan gäller - och det är antagningsgrupperna/antagningsenheterna på de lärosäten dit du ska söka läsa master).

    Studie- och yrkesvägledare