Alice
    Hejsan!
    Jag går nu sista terminen på gymnasiet, naturprogrammet. Jag VET att jag valde fel ämne eftersom att jag verkligen avskyr matematik,kemi och fysik men jag ville bli tandläkare från början så detta var mitt ända alternativ. Jag har F i Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4c och jag har ingen chans att komplettera dem innan studenten pga andra ämnen som jag måste fokusera på. Mina frågor är:
    1: KAN jag ens ta studenten med tre F? :'(
    2: Jag vill verkligen inte gå om ett år i gymnasiet,det har varit ett helvete. Finns det några andra alternativ för att komplettera upp betygen från F utanför gymnasiet?
    3:Jag vill väldigt gärna komma in på naprapathögskolan. Kan man komma in där med F? Kan man komma in på någon högskoleutbildning med F?
    Tacksam för svar!
    /Alice

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag ska försöka svara på dina frågor i turordning;

    1: KAN jag ens ta studenten med tre F?

    Svar; Att ta studenten är inte bundet till en examen - det är mer ett traditionellt avslut på dina gymnasiestudier tillsammans med klassen. Så visst kan du ta studenten på det viset - kan bli fina minnen som du bär med dig genom livet även om dina studier har varit tuffa.

    2: Jag vill verkligen inte gå om ett år i gymnasiet,det har varit ett helvete. Finns det några andra alternativ för att komplettera upp betygen från F utanför gymnasiet?

    Svar: Du kan ha möjlighet att plugga upp de kurser du saknar på ditt lokala Komvux - du är behörig att söka dit hösten det år du fyller tjugo. Om du inte vill vänta ett år så får du prata med din skola om att eventuellt förlänga din studietid så du kan läsa in alternativt göra prövningar.

    3: Jag vill väldigt gärna komma in på naprapathögskolan. Kan man komma in där med F? Kan man komma in på någon högskoleutbildning med F?

    Svar; Du måste ha grundläggande behörighet för högskolestudier för att kunna söka till Naprapathögskolan - det betyder att du behöver plugga upp åtminstone två av dina tre kurser där du har F - om jag förstod dig rätt att du endast har dessa tre kurser med F och resten minst E.

    Läs mer om Naprapathögskolan här http://www.nph.se/naprapatprogrammet/20100824/behorighet

    /Lena, Syv