Elsa
    Jag har sökt till ett par folkhögskolor till hösten och blivit antagen till en av dessa, men den jag har blivit antagen till är inte den som jag helst vill gå på. Den jag helst vill gå på har jag ännu inte fått besked om. Det jag undrar är om jag tackar ja till den skolan som jag blivit antagen till redan, kommer den andra skolan se det och då inte låta mig bli antagen, eftersom jag redan tackat ja till en annan skola? Jag vill alltså tacka ja, till den första för att inte förlora min plats, men om det visar sig senare att jag blivit antagen till den jag hoppas på, vill jag kunna tacka ja till den istället.

    Det är SchoolSoft som de använder sig av om det är relevant.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej ! Enl info på Folkhogskola.nu

    gör varje folkhögskola antagning till sin egen skola, vilket sker oberoende av andra ansökningar. Den andra folkhögskola borde,alltså, inte ha tillgång till info om du blev antagen till en annan utbildning redan.

    Om du kan tänka dig läsa på den skola, där du nu är antagen - tacka då Ja till den platsen, är mitt råd.

    Alternativt - se vad sista dag att tacka Ja är och du hinner kanske få besked från den andra skolan innan dess (i detta fallet tänker jag på ”skolans bästa”; dvs på vad händer om många först tackar Ja men sedan ändrar sig - skola behöver kunna planera på förhand bl.a lärarkapacitet), men jag förstår givetvis dig också: du vill helst läsa på den skolan som passar dig bäst).