SUSANNE123

    Hej! Jag skulle vilja veta om det är möjligt att tenta av matten under höstterminen i nian. Jag har alltid haft lätt för matte och jag känner inte att jag gynnas av att gå på lektionerna. Är skolan skyldig till att låta en tenta av ämnen trots att man inte fått betyg i dem än eller gäller det bara när man fått underkänt i ett ämne? Kostar det något och när kan man göra prövningen om det ens är möjligt i grunden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    skolan är skyldig att utmana en elev så mycket som hen behöver utmanas och stimuleras för att få de bästa förutsättningar att uppnå så hög nivå i varje ämne som möjligt. Någon skyldighet att ge möjlighet att tenta av en kurs eller ett ämne på förhand har inte skolan. Jag undrar vad syftet skulle vara för dig att försöka "tenta av" matten på förhand? för att slippa gå på lektionerna? annat syfte? Mitt förslag är att du och dina vårdnadshavare bokar ett samtal med din mattelärare och ber din mattelärare att ge dig fler utmaningar så att du kan fördjupa dig mer i ämnet matematik. Du siktar i så fall på A-betyg i matte från vårterminen i årskurs 9 + du kan få ännu bättre, djupare och bredare kunskap i ämnet matematik än vad A-betyg i matte från vårterminen i åk9 motsvarar (detta kommer göra det lättare för dig att läsa matte på gymnasiet sen). Inom de flesta yrken och utbildningar har man stor fördel i att kunna mer matte (om inte annat, så lär man sig tänka logiskt och lösa problem när man läser matematik).

    Studie- och yrkesvägledare