Hej Marina!
    När det är lärarbrist, tvingas arbetsgivare att anställa obehöriga lärare. Sök jobbet som obehörig lärare och det kan inte uteslutas att du får jobbet.
    För att bli behörig lärare krävs lärarlegitimation, som utfärdas av skolverkets avdelning för lärarlegitimationer. Skolverket vill helst se att man har svensk lärarexamen för att på grund av det utfärda lärarlegitimation. Att du har goda datakunskaper och säkert även är duktig i ämnet matematik är jättebra! Men att man själv kan någonting betyder inte alltid att man även är bra på att lära ut, förmedla kunskap vidare, till andra personer; sedan tillkommer även andra viktiga "bitar" som kontaktskapande (med elever och deras vårdnadshavare), konflikthantering och betygssättning. Betyg i grundskolan sätts numera redan på mellanstadiet, i årskurs 6; på vissa skolor även tidigare. Högstadielärare (i årskurserna 7-9) behöver definitivt sätta betygen och hantera konflikter som uppstår i samband med det men även andra konflikter och problem i skolan.
    Enligt reglerna är det behöriga lärare som får sätta betyg. När en obehörig lärare undervisar, så måste betygen sättas i alla fall, här får rektorn på skolan ett stort problem att lösa!  så, behöriga lärare prioriteras och om någon behörig söker jobbet, då har obehöriga ingen chans att få lärarjobbet.
    För att bli behörig lärare, vänd dig till lärarhögskolorna. Det kan finnas lokala projekt som hjälper utländska akademiker att snabbare "än vanligt" uppnå lärarexamen.

    Hej igen,

    jag har samrått med kollegorna och vi vill tipsa dig även om ULV, vidareutbildning av utländska lärare.

    Utländska lärares vidareutbildning erbjuds i Sverige vid sex olika universitet (information från 10 januari 2022):

    ULV vid Göteborgs universitet, ULV vid Linköpings universitet, ULV vid Malmö universitet, ULV vid Stockholms universitet , ULV vid Umeå universitet  och ULV vid Örebro universitet

    • : Tack för svar!
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!