Jul
    Hej!

    Jag går sista året på gymnasiet och tar studenten nu i juni. Jag vill plugga vidare, antingen direkt efter gymnasiet eller nästa år, och funderar på att göra det i Göteborg. Jag tror att jag kanske vill arbeta inom vården och har varit lite inne på biomedicinsk analytiker, men har börjat vela och oroa mig för att det kanske är ett ganska enformigt yrke?

    Mitt intresse för att arbeta inom vården dök nog egentligen upp efter att jag sett tv-serien House. Det yrket - att få jobba i ett team och klura ut vad som ligger bakom en patients dåliga tillstånd, att ständigt möta nya utmaningar där ingen dag är sig lik den andra - fascinerade mig väldigt mycket. Jag vet dock att serier gärna "romantiserar" och "förhärligar" saker och ting, så kanske har jag lite väl höga förväntningar på just detta yrke. Men, min fråga är väl egentligen om det finns något sådant här jobb (eller snarlikt iallafall) i verkligheten? Kan man utbilda sig till en diagnostiker som karaktärerna verkar vara i serien, eller är det bara påhitt (hittar inte så mycket information om detta på nätet nämligen)? Eller är biomedicinsk analytiker det närmsta jag kommer? Eller specialistläkare kanske? Om utbildningen däremot finns, finns den i Sverige och isåfall på vilka universitet?
    Slutligen undrar jag också om det är vanligt förekommande att djurförsök används vid sådana här utbildningar som berör vård (för det skulle jag tycka var extremt jobbigt isåfall)?

    Hoppas du förstod mina frågor, trots att det var så många:)
    Tack på förhand!

    /Jul

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Det låter som att du har ett genuint intresse för att arbeta inom vården och att du är inspirerad av tv-serier som House. Det finns faktiskt yrken inom vården som liknar det du ser i serier som House, även om de kanske inte är exakt som på TV. Jag ska försöka svara på dina frågor så bra jag kan:

    Diagnostiker: I verkligheten finns det yrken som fokuserar på diagnos och att lösa medicinska gåtor, även om det kanske inte är precis som i TV-serier. Specialistläkare inom internmedicin eller diagnostisk radiologi kan ha en liknande roll som karaktärerna i House. De utför olika tester och undersökningar för att ställa diagnoser och behandla patienter. Kika gärna på framtid.se/yrke/specialistlakare

    Vilken Utbildning behöver du skaffa dig?
    För att bli specialistläkare behöver du först genomgå en läkarutbildning och sedan specialisera dig inom ett specifikt område, som internmedicin eller radiologi. Detta sker efter att du har blivit legitimerad läkare. Se framtid.se/yrke/lakare

    Alternativ till specialistläkare: Om du är intresserad av att arbeta nära patienter och vara delaktig i diagnostiska processer men inte vill eller kan utbilda dig till läkare, kan biomedicinsk analytiker vara ett alternativ. BMA utför laboratorietester och analyserar prov för att hjälpa till att ställa diagnoser och övervaka behandlingar. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker

    BMA behöver i Sverige ha Universitetsutbildning från BMA-programmet och ansöker sedan om legitimation från socialstyrelsen. Biomedicinsk analytikerutbildningen (BMA-programmet) finns på flera universitet i Sverige, bland annat på Göteborgs universitet. Det är en treårig utbildning som ger dig en bred grund inom medicinsk laboratorieverksamhet.

    Djurförsök: Djurförsök används ibland i utbildningar som berör vården, men det är inte alltid fallet. Det beror på vilken typ av utbildning och kurs du läser. Vissa kurser kan inkludera praktiska moment där du arbetar med djur eller med djurprov, medan andra kan fokusera mer på teoretiska och laboratoriebaserade studier.

    Sammanfattning
    Det finns möjligheter att arbeta med diagnostik och medicinska utredningar inom vården, även om det inte ser ut exakt som i TV-serier. Att utforska olika utbildningsvägar och prata med studievägledare på de institutioner där vårdutbildningar ges och med personer som arbetar inom olika yrken kan hjälpa dig att få en bättre förståelse för dina möjligheter och vad som passar dig bäst. Lycka till med ditt framtida yrkesval!

    Studie- och yrkesvägledare