Zuhra
    Hej! Jag är intresserad av att bli matte lärare eller programmare eller plugga IT - säkerhet. Min fråga är om vilket gymnasieprogram ska jag välja för att nå mitt mål? Vilka ämne är viktiga? Tack:-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Zuhra!
    Jag rekommenderar i första hand Teknikprogrammet http://www.gymnasieguiden.se/program/TE.
    Ämnen som är viktiga:
    för att bli mattelärare - är det matematik,
    för att bli programmerare - är det olika dataämnen inklusive programmering och matematik,
    om du vill jobba med IT-säkerhet, beroende på var och med exakt vilka delar av IT- säkerhet du vill jobba med, så är det dataämnen, matematik och kanske även samhällskunskap och juridik.
    Du kanske känner till www.matteboken.se - som är en mycket bra sida för repetition och för självstudier. Alla kan bli bättre på matte, även de som redan är bra, kan bli ännu lite bättre.
    Önskar dig en mycket trevlig fortsättning på sommaren!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tänker också bli programmerare eller inom IT. Har valt också natur för min gymnasievalet :)
    • Milla : Lycka till, Zuhra och Said med era studier! :)