noura.ejaz

    Hej! Jag undrar om det är möjligt för mig att ta urdu som modersmål och ersätta det med franskan. Franskan går super dåligt för mig och hela min klass. Detta skulle vara mycket bättre för min mentala hälsa. Min mamma talar urdu. Det finns ett individuellt val snart och vet inte om det är kopplat till detta. Jag går sam och ska välja beteende. Jag är tacksam för alla svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i SA (alla inriktningar på det programmet) ingår två kurser inom Moderna språk som obligatoriska. I programplanen för SA >> ser man 200p.Moderna språk under "Programgemensamma ämnen" och med det är två kurser obligatoriska (varje kurs i ämnet Moderna språk är på 100 poäng).
    Enligt skolverket (de svar som vi tidigare fått från skolverket) får eleverna läsa sina Modersmål i stället för Moderna språk. Om det finns tillräckligt med elever för att forma en undervisningsgrupp i urdu + att om det finns lärare som kan undervisa, då får du i stället för moderna språk läsa Modersmål urdu. Om ingen lärare finns som kan undervisa eller om det ej finns tillräckligt med elever för att forma en språkgrupp, då måste du läsa Moderna språk. Din gymnasieskola är skyldig att erbjuda tyska, franska och spanska. Du skriver att franskan går dåligt, då kan du i årskurs 2 eller 3 läsa tyska 1 /nybörjarkurs i tyska/ eller spanska 1 /nybörjarkurs i spanska/. Du behöver inte fortsätta med franskan.
    I examensbevis från SA får två kurser i Olika moderna språk ingå, t.ex kan du i ditt examensbevis ha;
    Franska 1 och Tyska 1
    Franska 3 och Tyska 1
    Spanska 1 och Tyska 1 - alltså går det att "blanda" moderna språk (båda kurserna behöver ej vara i samma språk).
    Det går också i stället för franska, tyska, spanska eller annat modernt språk ha två kurser i ämnet Modersmål, t.ex Modersmål 1 och 2 (urdu). Men, som sagt, det bör finnas tillräckligt antal elever som vill och kan läsa urdu som modersmål + lärare måste finnas som kan undervisa er. Villkoret för att få lov att läsa ett språk som modersmål är att det språket talas dagligen hemma hos eleven.
    Prata med SYV på din skola; säg att du önskar läsa Modersmål (urdu). Din SYV får undersöka frågan om behörig lärare finns och om tillräckligt antal elever finns som nästa läsår vill och kan läsa urdu som sitt modersmål.
    I ämnet modersmål finns följande gymnasiala kurser (tre kurser):
    Modersmål 1
    Modersmål 2
    Aktiv tvåspråkighet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • noura.ejaz : Hej! Tack för ditt svar. Om jag vore byta till spanska 1, förlorar jag merit poäng? Jag har hört att man får mer poäng om man fortsatt med samma språk från nian, vilket i mitt fall var franska. Jag antar att man inte kan byta till franska 1 i årskurs två? Sedan är problemet att min mor talar urdu, fraser hit och dit som jag lärt mig och förstår, men inget jag aktivt talar hemma vardagligen. Går det kanske ta extra engelska? Det är mitt första språk.
    • noura.ejaz : Jag ser att skolverket skrivit att man kan ha engelska som modersmål, i sådana fall väljer jag det.
    • Milla :

      Man kan ha engelska som modersmål OM MAN HAR ENGELSKA SOM MODERSMÅL, alltså om man talar engelska hemma med familjen dagligen och man kan engelska bäst av alla språk som man kan (för att det är det som är definitionen av modersmålet, att det är ditt bästa språk, det språket som du kan bäst av alla språk...). Prata med SYV på din skola. Vad gäller meritpoängen för moderna språk så är det från nivå3, alltså moderna språk 3 och högre kurser, ej lägre kurser, som ger meritpoäng. Men man kan uppnå max meritpoäng även utan moderna språk, t.ex engelska 7 ger 1.0 meritpoäng och 1.5 meritpoäng kan man få för högre mattekurser. Det är dock inte alls obligatoriskt att ha några meritpoäng, över huvudet taget. Kika gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng -- jag förstår det som så att du läser kursen franska 3 nu, försök få godkänt betyg i den kursen och helst högre än bara E, men E-betyget ger dig + 0.5 meritpoäng ... så försök i alla fall få E. Inför nästa året behöver du i vilket fall ej välja franska 4. Ta (i värsta fall) spanska 1 eller tyska 1. Du får ej meritpoäng för varken sig modersmålskursen eller för moderna språk 1, men du måste ju läsa obligatoriska kurser (i annat fall uppfyller du inte kraven för examensbevis från ditt gymnasieprogram).

    • noura.ejaz : Okej tack så mycket! Engelska är mitt mest väl-utövade språk hemma och generellt så det låter super bra.
    • Milla :

      Då hänger det på att det finns lärare som är behörig att undervisa i Engelska som modersmål + att tillräckligt antal elever kan och vill under nästa läsår läsa kursen i Modersmål (engelska).

    Läs alla kommentarer