Simon
    Jag går sista året i gymnasiet där jag läser sam/ekonomi. Jag funderar nu på om jag ska läsa vidare till universitet/högskola redan i år eller vänta ett år. Vad som gör mig väldigt stressad och oviss är att jag inte vet hur det nya betygssystemet kommer att påverka antagningen om jag väntar ett år med att söka. Jag ligger på gränsen för att komma in på skolorna där jag bor (Göteborgs universitet, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Borås), mitt troliga slutbetyg inklusive meritpoäng är mellan 17.4 - 17.8. Vad jag vill läsa vidare till är antingen Civilekonom eller Ekonom. Jag undrar alltså hur det nya betygssystemet kommer att slå vid ansökning av högskola då jag har det gamla betygssystemet, jag vill gärna ha ett säkert svar och också om det kan skilja mycket om jag väljer att söka i år eller nästa år, då jag ligger i gränslandet med mitt betyg.

    Jag undrar också om jag väljer att söka fristående kurser på Göteborgs Universitet och om det råkar vara så att jag kommer inte på de två första kurserna, men inte resterande, vad kan jag göra åt detta? Blir det lättare att söka nästkommande kurs om man ska skräddarsy en kandidatexamen, alltså prioriteras man då man redan är inne i systemet?

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Jag förstår din oro. Dessvärre så kan jag inte säga säkert hur det blir eftersom regering nu måste besluta om GY11-eleverna kommer söka i en egen urvalsgrupp. Mycket lutar åt att de får göra det - mer osäkert är om man hinner få igenom det beslutet till nästa år när GY11:orna kommer söka. Håll utkik bland nyheterna och skolforum. Här kan du läsa mer om detta http://www.dn.se/nyheter/de-nya-betygen-ger-en-forlorad-arskull?a

    Alla antagningsfrågor till högskolan kan du få här https://www.antagning.se/se/start - du kan även ringa eller mejla dom för att få korrekt information om hur du kan söka och lägga upp dina val.