Lena

    Hej! Har läst på lite på nätet angående att det verkar gå att läsa kursen modersmål istället för moderna språk. Så min situation är, jag har tagit examen med godkända betyg från gymnasiet och försöker höja mitt meritvärde för att komma in på handelshögskolan i Stockholm där de ej tar hänsyn till extra meritpoäng. Jag försöker nu höja mina betyg genom prövningar och undrar om det skulle gå för mig att göra en prövning i modersmål engelska för att ersätta mitt betyg i moderna språk franska 3? Jag läste modersmål engelska genom hela min grundskoleutbildning men valde att inte göra det på gymnasiet. Därav tänker jag att jag borde vara berättigad till modersmål engelska även på gymnasienivå. Tror ni att det går att göra en prövning i modersmål engelska för att ersätta mitt betyg i franska 3? På samma sätt som jag kunde ersätta mitt matte 1b betyg med ett högre betyg i matte 1a? Jag vet att jag inte får pröva kurser på komvux jag ej läst tidigare, men jag hade ju inte läst matte 1a förut men det gick bra ändå eftersom det ersatte mitt 1b betyg. Tack på förhand! Mvh. Lena

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,
    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i vilka kurser som helst, oavsett om man läst en kurs tidigare eller inte men det kommer inte att hjälpa dig höja ditt meritvärde (om du gör prövning i en kurs eller flera kurser i ämnet Modersmål, oavsett vilket språk du har som modersmål); förklaringen är att ersättning med matte 1a för matte 1b eller 1c, är ett undantag. Det är endast i ämnet matematik som en sådan ersättning accepteras. Förklaringen är att matte 1a, 1b och 1c är i princip samma kurs (lite lättare/enklare-svårare innehåll men i stort samma kurs). Det finns ingen kurs som jämfört med Franska 3 är "i princip samma kurs", utan alla andra kurser som inte är just Moderna språk (franska) 3 är kurser som är helt Olika den kursen.
    Du kan göra prövning i modersmål men det betyget kommer inte räknas in eller påverka ditt meritvärde/jämförelsetal - på något sätt.
    Det jag skriver ovan gäller vid ansökan till de flesta svenska lärosäten. HHS är däremot inte "ett vanligt lärosäte" utan drivs i privat regi och sätter egna regler. T.ex valde de att inte acceptera meritpoängen. Du kan därför kontakta dem på HHS och fråga om de skulle acceptera den lösningen som du skriver om i din fråga här nu. Jag tror inte de på HHS gör det men kan inte vara helt säker. Som sagt, HHS är ett av de några få lärosäten som får sätta egna regler (inte helt och hållet egna regler men regler som får avvika från de "vanliga reglerna"). Fråga HHS om du vill. I annat fall, om vi utgår från de vanliga reglerna, så måste du höja betygen i just exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis (förutom i ämnet matematik där du får "ersätta" matte 1b eller 1c med matte1a, och matte 2b eller 2c med matte 2a och matte 3c med matte 3b).

    Studie- och yrkesvägledare