Mosahar
    Hej! Jag har kommit in i Natur inriktning samhälle men ångrar mig då jag vill istället bli en skådespelare. Jag tänkte nu att byta från natur till estetisk teater. Är det möjligt när det är exakt en vecka till skolstarten?
    Dessutom undrar jag, vad kan man plugga vidare förutom teater ifall man går till estetisk teater in gymnasiet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    I Malmö erbjuds inriktning Teater endast på 2 gymnasieskolor (uppgift från augusti 2020). Om det finns någon ledig plats på någon av de skolorna bör du fråga gymnasieantagningen i Malmö.
    Om du är behörig och det finns ledig plats, borde du kunna komma in, även när det är endast en vecka kvar till läsårets början.
    Jag tänker också på att Lund finns endast cirka 3 mil från Malmö och det går att dagligen pendla mellan Malmö och Lund, så du kan också fråga gymnasieantagningen i Lund om gymnasieskola Spyken har ledig plats på ES/teater.

    I Skåne hittade jag totalt 7 gymnasieskolor som erbjuder ES/teater. Se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?ES-teater

    Som sagt, om ledig plats finns eller någon hoppar av precis i början av läsåret och du är behörig, så borde du kunna komma in (om inte det är så att det finns reservkön).

    För övrigt gäller:
    bli en Skådespelare kan man även om man ej går ES/teater på gymnasiet. Och att man går inriktning teater garanterar inte att man ska få jobb som skådespelare. Läs gärna på Framtid.se/yrke/skadespelare

    Du frågar vad man kan läsa efter gymnasiet om man inte inriktar sig på teater, men på gymnasiet gick ES/teater. Estetiska programmet är högskoleförberedande. Det ingår därför kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskola, som obligatoriska. Sedan blir nästa fråga om Särskild behörighet. Och här beror det helt på exakt vilken utbildning man vill läsa på eftergymnasial nivå. T.ex kurser som krävs inför läkarprogrammet ingår som obligatoriska endast i NA/naturvetenskap och kurser som krävs civilingenjörsutbildningar ingår som obligatoriska i NA/naturvetenskap och i TE/teknikvetenskap.
    Som tur är, kan man allt som oftast komplettera för behörighet efter gymnasiet.

    Yrken som kanske kan intressera dig som går inriktningen teater kan vara: skådespelare, teaterregissör, filmregissör, mimare, musikalartist, dramatiker, dramapedagog, producent. Men också yrken som journalist, lärare, psykolog, socionom eller jurist.
    Psykolog- och socionomprogrammen kräver matematik 2 och det på estetiska programmet är en valbar kurs. Lärarprogrammen kräver olika behörighet, beroende på vilka ämnen man vill bli lärare i, t.ex utbildning till mattelärare kräver matematik 4.

    • : Okej tack tack så mycket, så jag kan bara kontakta gymnasieintagningen imorgon?
    • : Min andra fråga var, vad kan man bli plugga till förutom teater ifall man går estetisk?
    • Mikael : Det är inte förbjudet att kontakta gymnasieantagningen. Vad du får för svar, kan inte vi på Fråga SYV veta. Om ingen ledig plats finns på ES/teater i hela Skåne och lång reservkö, be att bli ställd i kön i så fall, men tänk på att om du avsäger dig den gymnasieplats du har fått så har du ingen plats. Att du får en ny plats kan inte garanteras. Det kan uppså en situation att du ej kommer ha någon gymnasieplats, tyvärr. Så, försäkra dig om att du inte avsäger dig din gymnasieplats, även om du vill stå i kö till en annan utbildning.
    • Mikael :

      Estetiska programmet är högskoleförberedande. Det ingår därför kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskola, som obligatoriska. Sedan blir nästa fråga om Särskild behörighet. Och här beror det helt på exakt vilken utbildning man vill läsa på eftergymnasial nivå. T.ex kurser som krävs inför läkarprogrammet ingår som obligatoriska endast i NA/naturvetenskap och kurser som krävs civilingenjörsutbildningar ingår som obligatoriska i NA/naturvetenskap och i TE/teknikvetenskap. Som tur är, kan man allt som oftast komplettera för behörighet efter gymnasiet.
      ES läser man endast första kurs i matematik som obligatorisk men ofta kan man välja till mer matte, vilket jag vill rekommendera att man gör - för att många eftergymnasiala utbildningar kräver matematik 2. Vissa, som t.ex fastighetsmäklarprogrammet och ekonomiprogrammen (t.ex kandidat i ekonomi och civilekonomprogrammet) kräver även matematik 3.

    Läs alla kommentarer