Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sigrid,
    i examensbevis från en svensk gymnasieskola får endast ingå "svenska kurser". Utomlands kan man läsa och få betyg i "svenska gymnasiala kurser" endast på svenska eller skandinaviska gymnasieskolor och inga sådana finns, enligt vår information, i USA. Det finns ett fåtal svenska gymnasieskolor i några länder, men inte i USA. Därför, om du vill få ut examensbevis från en svensk gymnasieskola, måste du läsa 3 år på heltid på en svensk gymnasieskola. Med andra ord måste du "gå om" ett år, eller snarare läsa årskurs1, sedan 2 och sedan 3 på en svensk gymnasieskola. Vilka andra studier som du bedriver i andra länder innan gymnasiet eller mellan årskurserna på gymnasiet, är "en annan femma"... det är bra med mer kunskap och erfarenhet men du kan inte ha utländska kurser eller betyg i examensbevis från en svensk gymnasieskola, tyvärr. Så ser reglerna ut, i alla fall nu (december 2022) och ingen ändring på den punkten är under planering (i alla fall enligt vad jag vet).

    Liselotte
    • Sigrid :

      Hej och tack för svaret!

      Vet du vilka länder jag istället kan åka till som utbytesstudent?

    • Anna : Menar du: i vilka länder som svenska gymnasieskolor finns där du kan läsa kurser som kan ingå i examensbevis från en svensk gymnasieskola?
    • Anna :

      Svenska gymnasieskolor finns i Spanien, Frankrike, England (i London), i Nairobi; det finns också Scandinavian School of Brussels - se mer information på gymnasieGuiden.se/utomlands