Lina
    Hej! jag är en 18årig tjej som snart måste bestämma vad hon ska plugga till och jag funderar på antingen arkitekt eller psykolog, men jag undrar om det är lite försent att tänka på att bli arkitekt då jag läser samhällsprogrammet med inriktning beteende?
    och om det inte är försent så undrar jag vad som krävs av mig för att kunna bli behörig? jag läste att man måste ha läst matte 3 och naturkunskap B, men är naturkunskap B samma som den nya (gym11) Naturkunskap 1b ?finns det nå speciell snittpoäng man måste ha för att söka? ska man vara bra på att rita? måste man genomgå nå test innan man bli antagen?
    tacksam för svar :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du behöver läsa Matte 3 och Naturkunskap 2. Kolla med skolan vilka möjligheter du har att lsäa dessa kurser inom Individuella valet eller en programfördjupning - det kan vara lite olika för olika skolor vilka kurser man erbjuder.

    Aritektutbildningen är ganska populär och brukar ofta ha höga antagningspoäng - man kan även göra ett arkitektprov. Du kan läsa mer om utbildningen och arkitektprovet via den här länken som är från KTH i Stockholm.

    http://www.kth.se/utbildning/program/arkitekt/arkitektur

    /Lena, Syv