Anonym

    Hej jag är en Elev som går på andra året av samsam i gymnasiet och jag har tänkt på att bli civilingenjör. Tyvärr så går jag samsam och saknar behörighet pga av att jag inte läst vissa ämnen, hur ska jag göra vad rekommenderar ni? -Vilka ämnen behöver jag läsa? -Vilket är det smidigaste sättet att bli behörig till högskolan för att plugga vidare som civilingenjör, vad behöver jag göra? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    civilingenjör blir man i Sverige genom civilingenjörsprogrammet som man läser på högskolenivå och behörighet är Grundläggande + godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, matematik4 och kemi 2 (till vissa program kan ev. kemi1 räcka).

    Fysik och kemi läses inte på samhällsvetenskapspr.på gymnasiet;

    matematik - på SA läser man matematik 1b och 2b som obligatoriska kurser men ofta erbjuds möjlighet att läsa matematik 3b också; och ibland även - matematik 4. Kan du läsa mer matte på din skola - gör det.

    Komplettering
    Fysik och kemi kommer du behöva komplettera efter gymnasiet; och ev även matematik; du kan göra det genom studier på komvux, eller på basåret på högskolenivå eller på en folkhögskola. Det är bra att söka till komvux, till många olika folkhögskolor och till flera olika tekniska basår på högskolenivå - samtidigt. Om du blir antagen till flera ställen, kan du välja, senare, vad du tackar Ja till.

    Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd; ta reda på när ansökninsperioder blir just på din komvux;
    Till folkhögskolorna - kan du söka till många... här är man inte alls beroende av vilken kommun man är folkbokförd i;
    Basår på högekolor/universitet: det är Tekniska basår du behöver söka till om du har som mål att komma in på civilingenjörsprogrammet. Du kan söka upp till max 12 alternativ; ansökan gör du på www.antagning.se - lägst krävs det, för särskild behörighet, godkänt betyg i matematik 2 och grundläggande behörighet krävs alltid till alla högskoleutbildningar i Sverige; läser du på SA - är det Examensbevis du ska ta ut för att uppnå Grundläggande behörighet.

    Vänigen
    Julia

    • : Hej tack för svar men har en sak som är oklar, Jag läser ju matte 1b 2b osv men en för att bli behörig behöver man matte 4c betyder det att jag då isåfall måste läsa alla matte 1c 2c 3c osv tills jag kommer upp till 4c? eller kan jag direkt läsa 4c?
    • Julia : På nivå 4 går alla mattekurserna ihop och det finns bara en kurs - Matematik 4. Innan matematik 4 går det bra att läsa en av kurserna på varje nivå, t.ex kan man läsa - Matematik 1a, 2a,3b och sedan 4 eller 1b, 2b, 3b och sedan 4.
    • : okej men jag antar att jag också måste behöva plugga in fysik 1 och eventuellt kemi 1 innan jag får läsa kemi 2 och fysik 2?
    • Milla : Ja, det stämmer att komvux inte tar in på högre kurser om man ej har godkända betyg i lägre kurser i samma ämne.
    • Julia : Underliggande kurs innan fysik 2 heter Fysik 1a. Underliggande kurs innan kemi2 heter Kemi 1. Om du skaffar dig kunskaper genom självstudier eller på vilket annat sätt som helst, får du direkt anmäla dig till Prövningar i kemi2 och fysi2. Men vill du LÄSA på komvux, så brukar komvux kräva att du först kan uppvisa godkända betyg i "underliggande" kurser; detta pga komvux inte vill "slösa bort" studieplatserna om de ej tror det finns förutsättningar att kunna uppnå godkända betyg.
    • Julia : I basåren på högskolenivå (finns tekniska och naturvetenskapliga basår) brukar ingå fysik1a och 2; inom de andra ämnena: matte, kemi och biologi - så får man "se upp" lite grand; för att biologi brukar inte ingå i tekniska basår, utan endast i naturvetenskapliga och då ingår biologi 1 och 2; Kemi - i naturvetenskapliga basår brukar kemi 1 och 2 ingå; i de tekniska ingår kemi 1 (och kemi 2 kan ingå, men inte alltid... man får se exakt vilka kurser som ingår). Ang. matte: naturvet./tekniska basår kan för behörighet inför basåret kräva matte 2 ELLER matte 3. Krävs det endast matte 2, då ingår matte 3 och 4 i basåret.
    Läs alla kommentarer