Iman
    Undrade om Kan man bli engelska eller idrotts lärare inom ekonomi linjen?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Iman!
    Särskild behörighet till utbildning på högskola som leder till att du kan bli lärare i Idrott är:
    godkända betyg ("E" eller högre) i följande gymnasiala kurser
    Samhällskunskap 1b (alternativt Samhällskunskap 1a1+1a2)
    Idrott och hälsa 1 eller motsvarande kunskaper
    Matematik 2
    och
    Naturkunskap 2.

    Särskild behörighet till utbildning på högskola som leder till att du kan bli lärare i Engelska är:
    Engelska 6 (men den kursen ingår sedan några år även i Grundläggande behörighet som man alltid måste ha till alla utbildningar på högskolenivå i Sverige), så det är "givet", kan man säga.
    **************************
    På Ekonomiprogrammet (båda inriktningar) http://www.gymnasieguiden.se/program/EK
    läser man alla kurser som krävs för behörighet till Idrottslärare & Lärare i Engelska som OBLIGATORISKA, förutom en kurs i Naturkunskap 2.
    Naturkunskap 2 får på EK läsas som Programfördjupande, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Men att en kurs FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE betyder inte per automatik att varje gymnasieskola erbjuder läsa den. Det är alltså bra att på förhand fråga på den gymnasieskolan dit du vill söka - om just Naturkunskap 2 blir möjligt att läsa. Om svaret från skolan blir Nej, så kanske du hellre söker till en annan gymnasieskola som kan erbjuda läsa Naturkunskap 2.

    Så, svar på din fråga om det är möjligt att på Ekonomiprogrammet bli behörig söka till lärarutbildningen med undervisningsämnena Idrott och Engelska är "i princip JA". Det enda "problemet" är att Naturkunskap 2 inte är en obligatorisk kurs på Ekonomiprogrammet och det är inte alla gymnasieskolor som erbjuder den. Hitta en skola som på EK erbjuder läsa Naturkunskap 2.

    Ett annat alternativ är att du efter gymnasiet kompletterar med kursen Naturkunskap 2 på Komvux.

    Bästa hälsningar
    Lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare