Yusuf

    Jag har tänkt läsa ingenjörsprogrammet i elektroteknik, men ser att det finns en del programmering man måste ta sig igenom. Kan man fortfarande klara sig i arbetslivet utan den biten? Jag har programmerat förut, är inte alls bra på det och hatar det. Tack på förhand!

    • Ludmila :

      utbildning på yrkeshögskolan inom automation- och robot; i den utbildningen ingår det programmering. Detta är vad jag kan hitta om utbildningen: Vem är du som söker? Ett intresse för människor och teknik är bra förutsättningar för du ska trivas på utbildningen. Du är en person som ska kunna ta ett helhetsgrepp inom automation och robotteknik så det gäller att du är lite intresserad av el, elektronik, reglerteknik, PLC programmering, robotteknik och robotprogrammering. Vi har egna robotar i lokalerna vilket gör att du som studerande kan lära dig från grunden – allt som behövs är ett intresse!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yusuf; utvecklingen går framåt - men exakt åt vilket håll ... svårt att veta på förhand.
    Allmänt gäller: Elektroteknik är ett område där utbildningar finns som civilingenjörs-, master- och högskoleingenjörsprogram; elektroketnik fokuserar på områden inom tillämpad elektrofysik och ingenjörsvetenskap som utnyttjar elektricitet och elektromagnetism, alltså inte direkt har med programmering att göra, i alla fall som jag förstår det... dock är inte expert inom det område.
    Kika gärna även på några yrkeshögskoleutbildningar; kontakta också gärna de som jobbar på just de utbildningar som du är intresserad av.
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen,
    vi fick nu svar från en sakkunnig: "Ja inom elektronik är det relativt mycket inom programmering och mjukvaror.
     Kanske han ska läsa utbildningen inom automation istället?".
    Så, fundera på utbildningar och jobben inom Automation - är ett av möjliga lösningar (svar på din fråga).