Moa_x

    Jag har nu pluggat i några veckor till att bli frititdspedagog och inser nu att det var egentligen fritidsledare som jag ville studera till. När jag påbörjade mina studier så trodde jag att det var samma sak och nu känner lite oro för det var inte lärare jag ville bli. Jag ville hålla på med aktiviter som sker på till exempel en fritidsgård. Min fråga är om jag kan plugga mina tre år till att bli fritidspedagog för att sedan jobba som fritidsledare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildningar till Fritidsledare finns i Sverige på folkhögskolorna. Kika gärna på framtid.se/yrke/fritidsledare - längre ner i presentationen av yrket på www.framtid.se finns annonser om ledig jobb att titta på och som du kan se så i vissa annonser uppger arbetsgivare att fritidsledarutbildning är ett krav och andra skriver att det är "meriterande". Det är inte förbjudet att till tjänster som fritidsledare anställa med vilken tidigare utbildning som helst och olika arbetsgivare kan tänka olika i den frågan. Vår erfarenhet är att arbetsgivare anställer gärna antingen någon med färsk och "rätt utbildning" eller någon som har flerårig erfarenhet av att tidigare jobbat inom samma yrke. Det blir, alltså, svårast att få sitt första jobb... Sedan om du lyckas få någon tjänst som Fritidsledare, t.ex vikariat, deltid, behovsanställning och jobba vidare i det yrket, så kan du sedan "luta dig mot" din tidigare erfarenhet av att ha jobbat inom "rätt yrke", oavsett utbildning som du har i grunden.
    Men om du inte lyckas få jobbet inom det yrket som du vill jobba inom på några år efter din utbildning - då blir det "knepigt". Arbetsgivare tvekar inför att anställa ngn med både "fel utbildning" och utan tidigare "rätt arbetslivserfarenhet"; arbetsgivare kan också tycka att du med 3-årig akademisk utbildning kommer att kräva högre lön än de som endast har 2-årig utbildning från en folkhögskola och att de inte har råd att betala mer för din längre och mer teoretisk utbildning (som du kommer med, i bagaget). Det kan för dig också kännas "snopet" att ha samma lön som andra som har kortare utbildning som också ligger på lite lägre nivå. Fritidsledarutbildning på folkhögskolorna ligger visserligen på eftergymnasial nivå men det är inte en akademisk utbildning, alltså inte utbildning på högskola eller universitet.
    Så, mitt svar är att det kan inte uteslutas att du med "fel utbildning" kan lyckas få "rätt jobb" men jag kan inte lova dig det och jag ser vissa hinder som kan finnas på vägen. Du får också gärna samråda med studievägledare på din nuvarande utbildning, titta på arbetsannonser, fråga arbetsgivare och de som idag jobbar som fritidsledare. Du kan också försöka få sommarjobb eller extrajobb som fritidsledare under din nuvarande utbildning och då kan du bekanta dig med ditt drömyrke mer, knyta viktiga kontakter + bestämma dig om du ska söka till folkhögskolans fritidsledarutbildning och i fall du blir antagen, hoppa "över" till den andra utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare