Milly

    Hej, jag går i 1an på sam med inriktning sam. Jag funderar på om det är möjligt att bli läkare eller veterinär om man gått sam? Är det isåfall möjligt utan A i alla ämnen? Och vilka till val av kurser skulle ni rekommendera?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de svenska utbildningar till Läkare och Veterinär kräver, för särskild behörighet, godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. På samhällsvetenskapsprogrammet läser man inte kemi eller fysik. Kurserna i biologi kan (ibland, om skolan har den möjligheten) erbjudas att välja till. Vad gäller matte, så är matematik 1b och 2b obligatoriska kurser på samhällsvetenskapsprogrammet. Matematik 3b kan man (ofta men inte alltid) välja läsa - beror på just din gymnasieskola, om den kan erbjuda det. Matematik 4 är det ganska ovanligt att man skulle kunna läsa på SA. Allt talar för att du kommer behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Du frågar också om det går att komma in på läkar- eller veterinärprogrammet utan A-betygen i alla kurser. Jag vill råda dig titta på antagningsstatistik. Givetvis kan man inte veta hur det blir i framtiden men utbildningarna är mycket populära och att antagningsgränserna skulle gå ner mycket är inte troligt. Som det är nu och har varit under de senaste åren, då räckte inte alla A-betygen utan även några meritpoäng krävdes också. Om man har alla A-betygen men inga meritpoäng, "hamnar" man på meritvärde på 20.0 och du kan se i antagningsstatistiken att antagningsgränserna brukar ligga över/högre än 20.0 vilket betyder att även några meritpoäng måste vara med också. Om meritpoängen var god se gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare