Emelie
    Hej!
    Jag vill plugga Psykologi utomlands i Amsterdam. Jag undrar då om man kan jobbar i Sverige senare? Vad behövs för att bli psykolog i Sverige?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Psykolog - är i Sverige ett legitimationsyrke, där Socialstyrelsen utfärdar legitimation. Läs gärna information på framtid.se/yrke/psykolog
    Med utländsk examen kan man ansöka om legitimation i Sverige men man vet inte vilket svar man får: det kan krävas kompletteringar i form av kurser och/eller praktik (och det är tyvärr inte säkert att det blir möjligt att komplettera).
    Oftast är det lättare att få legitimation med utbinding inom EU, men brukar vara ännu lättare med utbildning från ett annat nordiskt land. Svenska utbildningar är anpassade till Socialstyrelsens krav men utländska utbildningar skiljer sig oftast från de svenska. Tråkigt nog ger inte Socialstyrelsen förhandsbesked, alltså man går först sin utländska utbildningen, ansöker sen om legitimationen och inväntar svar. Kan alltså tyvärr bli så att det ej kommer att gå att få ut svensk legitimation.

    Liselotte