Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kim!
    Inom varje diagnos spelar följande faktorer stor roll: Grad, Omfattning och Prognos. Det går därför inte att ge ett generellt svar på din fråga. Jag tycker man bör involvera läkare och psykologen i den bedömningen. Du får också gärna kontakta de utbildningsansvariga på sjuksköterskeprogrammen på de svenska lärosätena; Det gäller ju att komma in på utbildningen, sedan klara av hela utbildningen och få sjuksköterskeexamen, sedan ansöka om legitimation hos socialstyrelsen; utan legitimationen från  socialstyrelsen får man ej jobba som sjuksköterska ( alla fall i Sverige). Du får därför gärna kontakta socialstyrelsen och ställa din fråga där. Du kan även kontakta CAMM(centrum för Arbets- och MiljöMedicin), deras webbadress är camm.regionstockholm.se
    Återkom gärna sedan till oss och berätta vad du fick för svar från de ansvariga på sjukskötersleprogrammen, från CAMM och från socialstyrelsen.

    Liselotte