Emma1006

    Hej! Jag har inte sökt till något gymnasium då jag ska gå ett år på en internatskola i Danmark. Skolan i Danmark är inte ett gymnasium, och jag är rädd för att det inte kommer bli bra. Jag undrar därför, ifall jag efter några månader ångrar mig, går det då att börja på ett gymnasium här i Stockholm eller måste jag ändå vänta ett helt år?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att börja på ett nationellt program i Sverige senare än i mitten av september brukar inte vara möjligt. Men du kanske kan skrivas in på gymnasiet i alla fall fast inte på ett nationellt program utan på t.ex IMA och gå på praktik eller läsa några enstaka kurser på gymnasial nivå under "resten av läsåret" och så söker du till år1 på gymnasiet till hösten 2024. Läs gärna om IMA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA
    Varför brukar det inte gå att börja på ett nationellt program i mitten av läsåret? Jo, för att klasserna har redan läst delar av kurserna och det skulle vara för stor påfrestning på lärarna att introducera nya elever och hjälpa dem att läsa ikapp (det skulle ta lärartid som ska gå till de eleverna som började läsa kurserna när läsåret började). Här är det mycket stor skillnad mot grundskola. På grundskolan kan nya elever tas in mitt i läsåret. Grundskola är rättighet och finns även skyldighet att gå på grundskolan, men gymnasiet är en frivillig skolform och undervisning på gymnasiet sker "i mån av möjlighet".

    Studie- och yrkesvägledare