Elek1

    Hej det är så att jag började försäljning och serviceprogrammet i höstas men det är så att det var inte mitt första handsval och mitt första handsval var Ekonomiprogrammet som man behövde ha 172,5 poäng för att komma in på och jag hade 92,5 poäng. Min fråga är då om det går att läsa upp ämnen på im på vår terminen eftersom jag behöver ha minst 3 godkända ämnen till för att bli behörig till ekonomiprogrammet och jag har 3 av 4 godkända so betyg från grundskolan. Och sen börja ekonomiprogrammet hösten efter vårterminen. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    tyvärr så tror jag inte att det går göra så som du tänker på... Du är ju behörig till yrkesprogrammen på gymnasiet och med det är du obehörig till IM, introduktionsprogrammen och obehöriga får inte antas. Men om du på ngt vis (på undantag) skulle antas till något av IM-programmen, så får ju inte gymnasieskola sätta grundskolebetygen (förutom på Språkintroduktionen, men det är ju inte språkintro du tänker gå, den utbildningen är för de som nyligen kom till Sverige och ska i första hand lära sig svenska språket).
    Min uppfattning är den att du inte kommer bli antagen till något av IM-programmen men du får gärna undersöka det vidare med hjälp av utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    Annars, så undrar jag varför du inte kan på din nuvarande utbildning göra ditt bästa och lära dig så mycket som möjligt, få bra betyg och (efter gymnasiet) komplettera för behörighet (i fall det behövs för att du ska bli behörig till den eftergymnasial utbildning som du vill komma in på).
    Det finns många fördelar i att läsa på ett yrkesprogram. t.ex APL (praktik) - minst 15 veckor är eleverna på en arbetsplats och skaffar sig arbetslivserfarenhet vilket är jättebra att ha! Läser man som lärling är man på arbetsplatserna minst hälften av sin gymnasietid och har även rätt till "det dubbla studiebidraget" från CSN (det vanliga bidraget + lärlingsersättning). Men det viktigaste är kanske ändå att man lär sig ett yrke tidigt i livet. Det är mycket bra att ha en stabil grund att (vid behov) "falla tillbaka på": om inte annat kan man mycket lättare få extrajobb eller sommarjobb vid sidan av sina eftergymnasiala studier (vilket de som gick på högskoleförberedande gymnasieprogram har många ggr ganska svårt att få).
    Lästips:
    framtid.se/extrajobb
    framtid.se/bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram
    gymnasieguiden.se/lärling

    Studie- och yrkesvägledare