Anja
    Går det att börja på en linje (lärarlinjen i mitt fall) i Norge och om jag så skulle flytta tillbaka till Sverige räkna tillgodo på de året/åren så jag slipper gå om?
    Jag är också sugen på att gå sjukgymnast hur är det med den utbildningen kan man räkna något tillgodo där om man skulle börja här i Norge?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anja,
    det är upp till den högskola/universitet där du vill fortsätta din utbildning att bedöma om de kan tillgodoräkna dig den tiden som du studerade på en liknande utbildning i ett annat land. Så vitt jag vet, så finns det inte några generella regler och allt beror på det exakta upplägget av utbildningen i Norge och utbildningen i Sverige - om hur bra de matchar varandra. Ett hinder kan också uppstå i fall utbildningen i Sverige dit du vill "hoppa in" inte har någon plats och då kan du få ett Nej av den anledningen och blir hänvisad till att söka utbildning från början - söka via Antagning.se till nästa antagningstillfälle.
    Vad det gäller utbildning till Lärare, så kan man i Sverige gå två olika vägar: en av de innebär att man först läser "akademiska poäng i ämnena" och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. Då känns det som att de skulle kunna vara ett bra upplägg - om du läser "något ämne" t.ex. biologi eller historia på högskola i Norge och i fall du får tillräckligt många högskolepoäng, kan du sedan läsa KPU i Sverige. Jag kan dock inte lova dig att det blir just så som jag "föreslår" här. Du måste ta kontakt med den högskola/universitet i Sverige där du vill fortsätta dina studier.
    ang. Sjukgymnast så ändrades yrkesbenämning i Sverige - till Fysioterapeut för ett år sedan, läs på http://www.framtid.se/profession/sjukgymnast/

    Ett förslag: se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?distans=1&typ=3 vilka utbildningar på Distans som du kan läsa på högskolenivå (mot en högskola i Sverige) och däribland finns det även några lärarutbildningar. Kanske skulle det passa dig att läsa på distans. Då kan du befinna dig i ett annat land men läsa mot en Svensk högskola.

    Mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare