anonym2005

    Hej, jag går i naturvetenskapsprogrammet inriktningen natur-natur. Jag går i årskurs 3. Jag läste moderna språk steg 3, och läser i nuläget engelska 7, matematik 5 och psykologi 1a+2a (som utökad kurs). Enligt mina beräkningar så tror jag att jag kommer får ett A i psykologi kurserna och ett D i matematik 5. Min följande fråga är: kan man byta betyget i matematik 5 med betyget i psykologi kurserna (som är utökade kurser)? Notera att det är bara psykologi kurserna som är utökade. Med tanken på att jag ska söka till tandläkarutbildning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du ska söka till tandläkarutbildningen, så krävs det - för särskild behörighet matematik 4, och då får du meritpäng för matematik 5 (+ 1.0 meritpoäng) och betyg i kurserna som ger meritpoäng räknas in i elevens snittbetyg även om en sådan kurs är U-kurs (markerat med "U" i elevens examensbevis från gymnasiet). Så, betyget i matte 5 kommer ändå räknas in, men det är givetvis bra om A-betygen i psykologikurserna också skulle räknas in för att A är ju högsta betyget! Prata med SYV på din gymnasieskola.
    Enligt skolverkets rekommendationer så bör gymnasieskolorna skriva in i varje elevs individuella studieplan vilken kurs som ska påbörjas läsa i vilken "kategori", t.ex om programfördjupning, som en kurs inom Individuellt val eller som U-kurs (utökat program) och sedan bör examensbevis utfärdas enligt elevens individ.studieplan och att gymnasieskolorna inte bör ändra hur examensbevis ser ut (för att inte "fixa" så att eleven får högsta möjliga meritvärde) - det är i alla fall vad skolverket rekommenderar. Om din gymnasieskola följer eller inte följer skolverkets rekommendationer, kan inte jag veta. Prata med SYV på din skola. Ytterst ansvarig på varje skola är rektorn; du kan därför även vända dig till rektorn med din fråga.

    Studie- och yrkesvägledare
    • anonym2005 : Detta betyder att jag kan inte "byta" betygen så att bara A räknas i matematik 5 istället för ett D eller?
    • Milla :

      Reglerna kring U-kurser i examensbevis är följande: om en U-kurs krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng, då räknas det betyget även i snittet/jämförelsetalet. Så, Betyget i matte 5 (E eller högre) kommer i vilket fall räknas in i ditt snittbetyg; detta för att matematik 5 kommer ge dig meritpoäng
      Men skulle du ändra dig och söka t.ex till juristprogrammet, som inte kräver mer matte än matematik 1, så får du max meritpoäng inom matte för matematik 2, 3 och 4 och i så fall skulle betyget i matte 5 (om det stor som U-kurs i ditt examensbevis) inte räknas in om det var så att det betyget skulle sänka ditt meritvärde. Men om du söker till en utbildning som kräver matematik 4, då får du meritpoäng för matte 5 och matte specialisering. Du kan dock få max meritpoäng för engelska 7 + moderna språk 3 och 4 (den kombinationen ger max meritp.2,5) och i så fall - eftersom det inte går att få fler än maximalt antal, som är 2.5 meritpoäng, då behöver inte betyget i matte 5 räknas in i fall den kursen står som U-kurs, i ditt examensbevis.
      Reglerna är många, ibland ganska krångliga och kan också ändras (över tid). Tanken med gymnasiestudier och examensbevis  från gymnasiet att eleverna läser som regel endast 2500poäng och inte har U-kurserna i sitt examensbevis. Att ha U-kurserna i examensbeviset är ett undantag. Jag har berättat hur de reglerna lyder. Sedan är det upp till Antagning.se att räkna fram rätt meritvärde på de betygen som du laddar upp när du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning.