Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melinda,

    jag tror inte ngn sådan möjlighet finns som du frågar om. Men fråga gärna studievägledare som jobbar på läkarprogrammen. Jag tror tyvärr du får samma svar som jag ger dig nu.
    Varför det inte är möjligt? Läkarprogrammet är så pass populär att risken finns att även de som har högsta möjliga meritvärden på sina betyg från gymnasiet eller komvux, 22,5 inte kommer /alla/ in. Till Senare del av programmet (om ngn ledig plats skulle uppstå, vilket inte är säkert att det blir så ens) så blir det konkurrens mellan de som läser läkarprogrammet på andra orter (i första hand i Sverige),men även de som är halvvägs med sina utländska studier (situationen: när svenskarna läser till läkare utomlands) brukar också vilja byta in i en svensk läkarutbildning. På så sätt blir det, över huvudet taget, inte aktuellt att ta in mitt i programmet ngn som ej läst just på läkarprogrammet (i första hand i Sverige, på annat ort).
    Som sagt, jag tror inte den möjligheten finns som du frågar om. Men, å andra sidan, jobbar inte vi på FRåGA SYV direkt med antagning till läkarprogrammet, så fråga gärna antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in på (och/eller studievägledare på den institutionen där läkarprogrammen ges).

    Övrigt
    Du får gärna kika på yrken på www.framtid.se - det finns några "liknande" (i alla fall på sätt och vis)-läkare yrken: t.ex läkemedelskemist och specialistsjuksköterska.