Jennifer

    Jag studerar just nu på heltid till undersköterska på komvux. Problemet är att jag har alltid haft svårt att vistas i skolmiljöer, jag har social fobi och stor ångestproblematik. Innan jag startade utbildningen ville jag egentligen ha det på distans men eftersom det inte fanns i min kommun så valde jag att testa ändå. Ett halvt år har gått och jag känner att jag inte klarar av att gå till skolan på grund av min problematik. Jag har absolut inga inlärningssvårigheter men svårt att prestera när jag väl är i skolan. Finns det några chanser för att byta från min nuvarande utbildning på komvux till en liknande utbildning på distans. Egentligen är undersköterska inget som lockar så bara jag får läsa upp min gymnasiekompetens så kan jag anpassa annan utbildning. Så min fråga är om jag kan byta till en annan utbildning som är på distans istället i en annan kommun eller liknande? Vilka ställen runt om i Sverige har distans som man kan läsa upp sina gymnasiebetyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer,
    vuxna läser på gymnasial nivå på eller via komvux i den kommunen där de är skrivna (folkbokförda) - det handlar om pengar (vad utbildningsplats kostar). Söker du till komvux i en kommun där du inte är folkbokförd, kommer den kommunen fråga din kommun om din kommun är villig att betala för din plats (kallas för "interkommunal ersättning") och det är mycket ofta som hemkommunen svarar: nej, vi kan inte betala. Då blir du inte antagen.
    Jag råder dig därför att kontakta kurator (fråga på komvux i din kommun hur du får kontakt med komvux-kuratorn) som kan förhoppningsvis fixa fram någon speciallösning, t.ex en rekommendation till komvux att de köper distansundervisning för dig i en annan kommun, om den inte finns i din kommun.