Zambe

    Hej!, som titlen lyder så ska jag söka till svenska 3 och jag skulle egentligen läsa svenska som andraspråk från början. Jag är inte svensk och det skulle teknisk sätt funka för mig och bara gå svenska 3 som andra språk men jag hörde att det va rektorns beslut vad tkr ni jag ska göra?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hetem,
    skolverket säger att eleven får välja läsa svenska eller SAS, svenska som andraspråk men att det är bra att eleven samråder med lärare i svenska eller SAS. Rektorn bör inte tillfrågas i detta fall, det i alla fall vad jag förstår av det jag läser i skollagen och gymnasieförordningen och utifrån de svar som vi tidigare har fått från skolverket. Du kan själv ringa till skolverket och ställa din fråga där: 08-52733200. Mvh Peter