linnea
    Hej!
    Jag har verkligen kommit på att jag vill gå bageri och konditori istället för ekonomi. Frågan är om jag kan börja om från ettan nu när jag går i trean? Och måste jag läsa tex svenska och matte som jag redan läst?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea, ja! Du kan börja i å k 1 om det finns plats på bageri inriktningen. En annan lösning är att gå klart på ekonomiprogrammet och söka utbildning till bagare eller konditor på KOMVUX eller på en yrkeshögskola. Du kan börja med att ta reda på om det finns ledig plats dit du vill byta. Återkom när du får svar angående plats! Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    • : kan jag hoppa in ettan nu eller tror du att jag måste söka i vår till nästa höst? och måste jag läsa de ämnen jag redan läst som tex matte och svenska?
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu, OK? *L* ;-) Kommer strax!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa,
    om det finns Lediga platser på Bageri/konditori - kan du byta nu på en gång.
    I fall du går klart ditt gymnasieprogram och tar ut Gymnasieexamen, kan du efter det inte söka till ungdoms gymnasieskola, utan bara till KomVux eller till en Yrkeshögskola alt. högskola/Universitet eller till en Folkhögskola.
    I fall du skulle avbryta din gymnasieutbildning, kan du söka till å k 1 till läsåret 2015-16, det finns dock inte någon garanti att du kommer in - du kommer att konkurrera på samma villkor som de elever som gå i "nian" nu, du konkurrerar med dina "gamla" betyg från å k 9.

    Din fråga om du måste läsa om kurserna som du redan har betyg i, svar NEJ, det måste du inte, men i fall du läser på deltid har du inte rätt till Studiehjälp. Det är enbart heltidsstudier som ger rätt till Studiehjälp.
    Oftast väljer elever att läsa hela programmet inkl. de kurser som de redan har betyg i - pga de vill ha Studiehjälp och även pga det finns goda chanser att få högre betyg, då det blir repetition.
    En möjlig lösning är att läsa ANDRA KURSER i stället för de kurser i vilka du redan har betyg - men här är problemet att anpassa schemat, så att det inte krockar; en fråga är vilka kurser som skolan kan erbjuda på just de timmarna när dina klasskompisar kommer att läsa kurser som du tidigare har läst? Det är tur när det passar och går att ordna. Klart mycket smidigare läsa hela programmet tillsammans med hela klassen även om den del kurser blir en repetition för dig.
    Har du frågat och fått svar ang. lediga platser på bageri/konditori?
    I fall det inte finns någon ledig plats, kan du inte byta.

    Jag vill tipsa dig om den här utbildningen http://www.yhguiden.se/utbildning/vuxenutbildningen-i-kristianstad/bagare-och-konditor1 som är på 1, 1 år på eftergymnasial nivå. Om du under det här läsåret tar ut Gymnasieexamen, kan du söka till Yrkeshögskola. Det är en snabbare väg än att gå tre år på Restaurang/livsmedelsprogrammet samt att du får bättre ekonomi - på en Yrkeshögskola kommer du att ha rätt till Studiemedel /bidragsdel för heltid är 3 tusen för 4 veckors studier och du får även låna upp till fem tusen i månaden, så den totala summan blir ca 8 000 kr./månad under studietiden, vilket är betydligt mer än Studiehjälp som du får på gymnasiet/.

    Utbildning till bagare/konditor kan även finnas på KomVux i din egen kommun.
    Jag hittade hemsida http://www.vasteras.se/forskolaskola/vuxenutbildning/Sidor/vuxenutbildning.aspx men ej info- om utbudet. Det står att man kan chatta med SYV på Vuxenutbildningscentrum på tisdag kväll från kl.17. På länken som jag skickar här finns även info- om när man kan komma på Drop-in besök mm. Jag råder dig ta kontakt och fråga om utbildning till bagare/konditor finns eller kommer att finnas på KomVux i din kommun.

    Min förhoppning är att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV
    HEJ IGEN!
    Jättetråkigt att du inte lyckades få tar på Rektorerna - inte på någon skola?
    jag hittade 2 skolor i Västerås som erbjuder Restaurang/livsmedelsprogrammet med inr.Bageri/konditori, se deras presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Västerås&program=7&orientation=8&variant=&view=list&county=.
    Ring, maila eller besök skolorna snarast.
    Rektorerna är visst mycket upptagna men de är också intresserade av att ha elever på skolan, så - om du redan i rubriken i ditt mail anger att du vill byta till deras skola - borde de höra av sig mycket snabbt, speciellt i fall de har en ledig plats för dig.

    Du kan även ringa till kommunens växel och fråga vem Uppföljnigsansvariga i kommunen är. I fall du skulle hoppa av skolan och bli en "hemmasittare", är det uppföljningsansvariga som får ta hand om dig /kommuner har uppföljningsansvar för ungdomar upp till 20 år/. Det ligger i deras intresse att förebygga & hjälpa dig innan du ev. blir en "hemmasittare".

    Att ingen rektor har hört av sig, kan betyda att de inte har någon ledig plats på RL programmet.
    I fall det inte finns plats, kan du tyvärr inte byta.

    Jag tycker det är fördelaktigt att gå i skolan än att vara hemma i väntan på nästa års antagning. När du går i skolan, får du Studiehjälp, gratis lunch, träffar kompisar samt tillskapar dig kunskaper.
    Om du hade möjlighet att jobba i stället, skulle jag inte ha så mycket emot att du planerar att hoppa av gymnasiet, men i brist på annat är gymnasieskola ett mycket bra alternativ, tycker i alla fall jag, även om du inte trivs på utbildningen. Det blir väldigt tråkigt att vara hemma utan någon sysselsättning och jag är ganska säker på att du kommer att ångra dig om du hoppar av nu.

    Du är 18 år och behöver inte tillfråga dina föräldrar, utan kan ensam fatta det beslutet. Frågan är, dock: vad kan en ung människa göra, som inte har gymnasieutbildning? Söka jobb. Söka utbildning på en Folkhögskola också.
    För komvux är du för ung, men inte för en Folkhögskola, där man får läsa från 18 år.

    På sidan http://www.vfhsk.se/vfhsk/ kan du se vad Västerås Folkhögskola har att erbjuda för kurser och utbildningar.

    Min förhoppning är att du inte hoppar av gymnasiet innan du har fått en annan utbildningsplats!
    Önskar dig allt väl och håller tummarna!
    Anna SYV
    • : ja tack det hjälpte mycket! vem ska man prata med när jag ringer till andra skolor och frågar om det finns lediga platser?
    • Mikael : Den personen som garanterat vet om det finns en ledig plats på utbildningen är REKTOR på det aktuella programmet - på större skolor finns det flera rektorer och de delar upp programmen sins emellan. Se på skolans hemsida om du kan hitta info- om vem är rektor på det "rätta" programmet. Annars ring/maila & fråga vem rektorn är.
    • : okej! tack så mycket!
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om vårt svar blev till hjälp för dig! *L* ;-)
    • : nu är det såhär att jag fortfarande försöker få tag på rektorerna på de olika skolorna.. syv på min nuvarande skola ringde mig igår och vill att jag skriver ut mig på torsdag men hon har inte hjälpt mig ett dugg.. tänkte att hon iaf kunde hjälpa mig med att välja ett nytt gymnasium eller något men icke.. vet inte riktigt hur jag ska gå till väga?
    • Anna : Jag skall skriva ett nytt svar till dig nu! - se under UTÖKAT SVAR.
    • : Hej igen! ville bara berätta att jag fick tag på en rektor i Västerås som sa att jag kunde hoppa in i tvåan inom inriktning bageri och konditori, så där började jag i onsdags. Ville bara säga tack för all hjälp och jag hoppas att det är många fler som får den hjälp de behöver! :-)
    • Milla : Stort LYCKA TILL! Vi hoppas och tror att det kommer gå bra för dig! Du är alltid välkommen att höra av dig! Känner du någon som behöver råd i en studie- eller jobbfråga - tipsa om oss! *L* :-)
    Läs alla kommentarer