Emma
    Hej! Jag går el och energi med inriktning datorkommunikation på vettergymnasiet i jönköping , och jag har väldigt svårt för att ta mig till skolan, är väldigt trött osv, så det blir att jag har fått hög frånvaro, men grejen är att jag vill flytta till Göteborg och gå i skolan där istället, tror du att det finns möjlighet att jag kan göra det? För har gått i 3 månader i den skolan nu ungefär, dessutom så gillar jag inte min klass, och så vill jag gå i en större skola. Eller måste jag vänta tills nästa år för att söka in på gymnasiet i Göteborg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    om det finns plats på samma program som du går nu - kan du byta när som under läsåret.
    Du kontaktar Rektor på den utbildningen där du vill gå och frågar om de har en plats för dig. Har de plats, hjälper de dig att byta.
    Har du någonstans att bo i Göteborg? För boendefråga kan inte skolan lösa. Och en annan fråga: du är inte myndig - har du pratat med dina vårdnadshavare? Deras samtycke krävs.

    Jag vill tipsa dig om att det finns skolor med Riksrekrytering dit elever från hela landet kan söka. Jag hittade tre skolor, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=22&orientation=&variant=2&view=list&office_id=&county= som har Riksrekrytering på El/energiprogrammet.
    Riksrekrytering betyder att skolan har boende /internat/ eller hjälper till med boendefrågan.

    Jag hittade 9 gymnasieskolor i Göteborg som erbjuder El/energiprogrammet, se info- här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Göteborg&program=22&orientation=&variant=&view=list&office_id=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=.
    Sex st. av dem erbjuder samma inriktning som du går nu, se här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Göteborg&program=22&orientation=67&variant=&view=list&office_id=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=.

    Det är absolut inte för sent att byta skola /i fall man byter till samma program/. Om du, däremot, skulle bestämma dig för att vilja byta program, då börjar det bli för sent för detta läsåret och du skulle behöva söka om till nästa år.

    Jag hoppas att du fick svar från mig som bli till hjälp för dig. Återkom om jag missade ngt. eller om du har en följdfråga, eller en ny fråga, kanske?

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Jag kommer att hålla tummarna för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare