Sara

    Hej! Jag går 1 året på gymnasiet och har under 4 år läst spanska. Så nu ska jag alltså läsa spanska 3, men jag undrar om det går att byta till franska 1 istället? och vad som kommer att förändras om jag byter språk, ex om man inte får meritpoäng, etc Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sara;

    som du själv skriver i din fråga så stämmer det att du får inte meritpoäng för mod.språk1; meritpoäng för mod.språk får man från nivå 3...
    Annars så är det OK att byta, om din skola kan ge dig möjlighet att byta; läsåret har redan börjar; det kanske är för många elever i språkgruppen "franska 1" på din skola... det måste du fråga SYV på din skola. Om det inte är för många elever i språkgruppen Franska 1, borde du kunna byta nu, hoppa in i den gruppen. Gör det i så fall snarast, innan de har lärt sig för mycket...
    Hälsningar
    D: