E
    Hej!
    Jag ska börja på estetiska programmet i höst och där läser man matematik 1b. Jag har dock läst matematik 1C i åk 9 och kommer troligtvis få ungefär E i kursen. Hur fungerar det då? Vilket av betygen kommer räknas till meriten när jag läst 1b och 1C? Eller kan jag ersätta 1b med 2B istället?
    Hur fungerar det, helt enkel?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i examensbeviset från gymnasiet måste en av kurserna: Matematik 1a, eller 1b eller 1c finnas med - med Godkänt betyg, alltså E eller högre. I annat fall uppfyller man inte kraven och kan inte få examensbevis.
    Estetiska programmet läser eleverna som en obligatorisk kurs - Matematik 1b, men om eleven redan har godkänt betyg (E eller högre) i Matematik 1c (eller 1a) så får det betyget som redan finns ingå i exam.bevis och eleven behöver då inte läsa matematik 1b utan behöver inte läsa matematik alls (eller så kan hen kanske läsa matematik 2b "i stället").
    Men du kan också "gå om" matte 1 på gymnasiet och läsa med din klass - matematik 1b, vilket blir i mångt repetition för dig och du har bättre förutsättningar att få högre betyg, bland annat för att du redan har goda förkunskaper + att matte 1b är lite lättare att få högre betyg i, så du kan få högt betyg i matte 1b och då har du högre jämförelsetal sen: ju högre betyg som ingår i examensbeviset desto bättre!
    Estetiska programmet läser man - som obligatorisk kurs - endast matematik1b men som valbara kurser får man läsa mer matte och det är mycket möjligt att du kan läsa både matematik 2b och 3b (och kanske t o m matematik 4 - om du själv vill det + din skola kan erbjuda dig göra det, med tanke på hur schemat kommer se ut, lärarkapacitet mm).

    I Programplanen för ES kan du se att Matematik2b,3b och 4 får ingå som programfördjupning. Dessutom läser eleverna 200p (2st. normalstora kurser) individuellt val. Teoretiskt sett är det därför möjligt att ha även Matematik 5 och matte specialisering in i exam.bevis från ES. Praktiskt sett, blir det kanske svårt med tanke på schemat, lärarkapacitet mm.
    Men du behöver inte ha fler kurser in i exam.bevis från ES än endast matematik1, och om det är matematik1b eller 1c kommer inte spela någon roll - vilken som helst kurs på nivå 1 i matte får ingå i exam.bevis från alla nationella gymnasieprogram.

    Vänligen

    ANNA