Ronja

    Hej! Jag ska söka till gymnasiet och den skolan jag tittar på tar ungefär 2,5 - 3 timmar med buss att komma till. Jag har kollat på Inackorderingstillägg men den skolan är inte en fristående skola och som jag uppfattar det rätt måste man prata med kommunen om det då. Skolan har internat som jag tänkt bo på men det kostar en del och vi har inte råd med att betala för internatet under sådan lång tid men jag är heller inte så sugen med att gå upp 04.00 varje morgon för att hinna komma till skolan.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,
    om jag förstår dig rätt så är det en Kommunal gymnasieskola du vill söka till. Finns det samma program och samma Nationell inriktning på någon skola närmare dig? Om Ja, kommer kommunen svara dig (med störst sannolikhet) att de kommer ej bevilja ngt bidrag.
    Undantag: om det är en Riksrekryterande utbildning du kommer in på - då kan inte du nekas inackorderingsbidraget, men tänk också på att bidraget täcker inte alla kostnader utan bara en del av dem. Vår erfarenhet är att elevens familj bidrar ändå med minst ca 2.000 kr i månaden även om man snålar mycket med allt; detta pga eleven vill eller behöver också åka hem till föräldrarna ibland: du kan väl inte vara borta från föräldrahemmet i 3 år och aldrig åka hem under de 3 åren? :) Resorna kostar. Det uppstår också en del andra omkostnader när eleven inte bor hemma hos föräldrar/vårdnadshavare...

    Jag vill också påpeka följande: vi känner många fall då eleverna efter 2-3 månader på internat/elevboende ångrar sig och vill flytta tillbaka hem till föräldrar/vårdnadshavare. Och då uppstår det rätt så stora "problem" med att komma in på ngn utbildning på hemorten. I vissa fall blir det så att eleven hoppar av och söker till nästa läsår och på så sätt "förlorar" ett år... tyvärr.
    Tanken med gymnasiet är att eleven ska ha Utbildning. Det är inte meningen att icke-myndiga elever ska ha som främsta mål att flytta hemifrån och bo på Internat - detta säger jag för att förklara varför det ej finns ngt utarbetat system för detta, för att det inte är meningen, helt enkelt, utan "nödvändigt ont" som uppstår ibland då en unik utbildning ej finns på hemorten. Med "unik" utbildning menas i första hand RIKSREKRYTERANDE UTBILDNINGAR.
    Se några exempel på riksrekryterande gymnasiala utb:
    Klassisk mysik, jazz & folkmusik på Lilla-akademiens-musikgymnasium;
    Spetsutbildning i matte "Leonardo" på Ehrensvardska;
    Etisk Modedesign på Apelrydsskolan;
    Illustration & grafisk formgivning på Järfalla-gymnasium;
    Sportfiske på Forshagaakademin;
    Flygtekniker på Flygteknik-technical-training;
    Snöfordonsteknik på Jämtlands-gymnasium-åre;
    Flygmekaniker på Flygteknik-klippans-gymnasieskola;
    Marinteknik på Marina läroverket;
    Marinbiologi på Gullmarsgymnasiet;
    Trädgård på Himmelstalunds-utbildningscentrum;
    "Grön" turism på hvilan-utbildning-i-akarp-skane;
    Travsport & Islandshäst på Jämtlands-gymnasium-wången;
    Global profil (Spetsutbildning) på Samhällsvetenskapsprogrammet på Globala-gymnasiet.

    Listan på gymnasier där en eller flera Riksrekryterande utbildningar erbjuds - se gymnasieguiden.se/gymnasium?riksrek OBS! att ofta är det endast en av skolans utbildningar som är riksrekryterande.