Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, det har inte jag hört talas om att det skulle kunna gå att göra på det sättet som du berättar i din fråga... :)
    Det som är möjligt är att läsa en extra Idrottskurs, utöver den obligatoriska (en obligatorisk kurs på alla gymnasiala program är Idrott-och-hälsa1) och för den extrakursen man läser får man 100p. Och då "slipper" man läsa någon annan kurs utan läser idrottskursen i stället.
    Vilka gymnasiala kurser i Idrott finns det? Se gärna på skolverket/idrott - det är fyra kurser, av vilka en är obligatorisk på alla nationella gymn.program och 3 st. är valbara. Fråga på din gymnasieskola om du kan välja någon eller några av de extra/valbara idrottskurserna. Enligt skolverket måste gymnasieskolorna erbjuda söka till minst en valbar idrottskurs.