Anton
    Hej! Kan man få hjälp på universitetet/högskola om man har läs och skrivsvårigheter. När man tittar på deras sidor så står det bara om dyslexi..
    • Anton : okej, det jag menar är om jag skulle få hjälp när jag har läs och skrivsvårigheter. Ska man styrka det med intyg?
    • Anna : Om man har Intyg, har man rätt att hävda att man ska ha extrastöd under sin studietid. Har man inga intyg, kan man få extrahjälp om man har tur.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,
    Dyslexi betyder "specifika läs- och skrivsvårigheter" och är en varaktig funktionsnedsättning som innebär svårigheter med att läsa och/eller skriva. Funktionsnedsättningen beror på en störning i vissa språkliga funktioner.
    Har du "läs- och skrivsvårighet" som inte är dyslexi, menar du? eller vad menar du? Jag kan inte svara på din fråga för jag förstår tyvärr inte vad du menar.

    Du kan annars med fördel vända dig till studievägledningen på just det lärosäte /högskola eller universitet/ där du planerar att läsa.

    Hälsningar
    Peter syv