Susanna
    Hej jag går i trean och undrar ifall det är möjligt att få förlängd kurs i gymnasiearbetet eftersom jag är rädd att jag inte kommer hinna i tid och känner mig väldigt stressad. Ställer frågan här eftersom jag märkt att varje elev i min skola får olika svar gällande samma frågor från SYVn i vår skola.

    Tack på förhand för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    för att få förlängd studiegång brukar läkarintyg eller intyg från psykologen krävas - och det är rektor på din skola som ansöker om förlängd studiegång för dig hos utbildningsförvaltningen i din "hemkommun" (den kommunen där du är folkbokförd); det är dyrt för kommunen - och det blir sällan JA, på frågan om förlängd studiegång.
    Allt som oftast blir det så att i fall eleven ej får godkänt betyg i GA, gymnasiearbete, så får eleven Studiebevis.

    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskoelstudier. Studiebevis kan man på komvux komplettera mot examnesbevis.
    Ngn automatiks rätt att få längre tid på sig för kursen Gymnasiearbete finns inte. Det gäller även andra kurser; det är inte ngt unikt just med GA, gymnasiearbete... utan det blir en fråga mellan rektorn på din gymnasieskola och utbildningsförvaltningen i din "hemkommun".
    Gör ditt bästa. Högre betyg än E i Gymnasiearbete kan man inte få. i den kursen finns endast två betyg F och E.
    Det räcker alltså att uppnå "godkänt nivå"; oavsett hur bra ditt GA blir kan du inte få högre än E i betyg.
    Lycka till!
    FRåGA SYV håller tummarna för dig!
    Hälsningar
    D: