Ronaldo
    Hej!

    Jag har blivit antagen till både en Master på två år samt till en Magister på ett. Jag är väldigt velig och vet inte om jag orkar plugga två år till.

    Om jag väljer Magisterprogrammet på ett år (60hp), kommer jag kunna läsa upp mig till ett Master om jag senare vill det, genom att bara läsa till 60 hp till? Eller måste jag genomgå en hel Magisterutbildning på 120hp på nytt, så att jag totalt läst 60 + 120hp utöver min kandidat?

    Hoppas ni förstår vad jag menar och tack på förhand!

    Bästa hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronaldo!
    din fråga kan vi på FR¨GA SYV tyvärr inte svara på. Svaret borde bero på om masterprogrammet inkluderar alla de kurser i år1 som magisterprogrammet gör, eller inte. Om masterprogrammet inkluderar andra kurser, inte de som du läst på magisterprogrammet, då tror jag inte du ska kunna hoppa in i år2 på masterprogrammet. Jämför kursinnehåll i programmen. Prata gärna med studievägledare på de institutioner där magister- och masterprogrammen ges.